RETRO RÁDIÓ

5 érv az élelmiszerláncok hazai átalakítása mellett

5 érv az élelmiszerláncok hazai átalakítása mellett
Ripost
Szerző
Ripost
Létrehozva2022. 04. 22. 17:22
Frissítve2022. 04. 22. 17:32

Kedvező ár, a nemzeti élelmiszeripar megteremtés, az importfüggőség megszüntetése, még több magyar tulajdon az élelmiszer-kereskedelemben és még több magyar áru a polcokon.

Fontos kérdés merült fel a Fidesz-KDNP kétharmados választási győzelmét követő nemzetközi sajtótájékoztatón: a következő kormányzati ciklusban a kiskereskedelmi láncok területén 50 százalék fölé emelkedhetne a nemzeti tulajdon?

„Nem lehetetlen” – közölte Orbán Viktor.

Fotó: Miniszterelnöki Sajtóiroda/Benko Vivien Cher / MTI

A Ripost összegyűjtött 5 érvet, mely az élelmiszerláncok hazai átalakítása mellett szól:

1. kedvező ár,

2. a nemzeti élelmiszeripar megteremtése,

3. az importfüggőség megszüntetése,

4. még több magyar tulajdon az élelmiszer-kereskedelemben,

5. még több magyar áru a polcokon.

Fotó: Észak-Magyarország

A magyarok árérzékenyek és fontosnak tartják a minőséget – derül ki a Médiaunió Alapítvány megbízásából készült 2018-as Ipsos felmérésből. Az ár a válaszadók 72 százalékánál döntő tényező, míg a minőség a második legfontosabb szempont – vallja a 30 és 49 év közöttiek 57 százaléka. Mindezek tükrében különösen beszédes, hogy a résztvevők 95 százaléka (!) azt mondta: szívesen vesz magyar terméket! Ugyanakkor a nemzetközi üzletláncok polcain szép számmal találunk külföldi árut, mintha a külföldi hálózatok magukkal hoznák az importfüggőséget.

Jelenleg hat külföldi multi kínál élelmiszert Magyarországon: a hollandiai székhelyű Spar, a német Lidl, az angliai székhelyű Tesco, a francia Auchan, a szintén német Aldi és a németországi REWE-csoporthoz tartozó Penny.

 

Lázár János: importellenes vagyok

Itt a föld és a víz a kezünkben, itt van a szaktudás és a hagyomány, mi mégis élelmiszert importálunk. Emberi ésszel föl nem fogható, hogy mi a jó nekünk a mai importfüggésben
– mondta Lázár János a múlt év végén a Portfóliónak adott interjújában.

Fotó: Illyés Tibor

„Én importellenes vagyok. Amellett érvelek, hogy, akár állami beavatkozással, magyar feldolgozás legyen a hazai minőségi alapanyag-termelésből, a magyar állam – akár a kiskereskedelem jogszabályi környezetét alakítva – tegyen egy egységes lánc létrejöttéért” – fogalmazott a politikus.

Brutális bevételeket könyvelnek el a külföldi multik Magyarországon – A Trade Magazin adatai szerint a 2020-as árbevételi lista alapján az első helyen a német Lidl áll 824 milliárd forintos árbevétellel, melyet a holland Spar követ 739 milliárddal, a dobogó harmadik fokán pedig a brit Tesco áll – 737 milliárddal.

 

A külföldinél jobbak hazai élelmiszerláncok?

Lázár János hangsúlyozta: fontos, hogy az emberek megértsék, a patrióta élelmiszeripari fordulat nem azt eredményezi majd, hogy eltűnik a választék és drágább lesz az élelmiszer.

Fotó: Shutterstock

A magyar diszkontláncoknak ugyanolyan jónak, sőt jobbnak kell lenniük, mint az említett multiknak, mert a magyar fogyasztók érdeke az első. Erről többet kell beszélnünk a jövőben

– vélekedett Lázár János. Úgy tudni, hogy a jelenlegi 40 százalék helyett legalább 50 százalékban magyar tulajdonú üzletláncok elérése a cél a hazai piacon.

A TOP6-ból három magyar – A Magyarországon működő élelmiszeripari-kereskedelmi láncok 2020-as forgalmát tekintve a TOP6-ban három magyar lánc is megtalálható. A CBA, a COOP és a Reál. E három magyar élelmiszerlánchoz összesen közel tízezer üzlet tartozik, boltjaik számát tekintve pedig a magyar élelmiszer-kereskedelem több mint felét ők adják. Ameddig az európai országokban vagy csak multik vannak, vagy olyan cégek, amelyek úgy kezdték a működésüket, mint a Reál vagy a Coop, de multikká váltak, addig Magyarországon valóban magyar tulajdonban vannak ezek a boltok. Polcaikon pedig a termékkínálat nagy részét magyar áruk teszik ki. Jelenleg az élelmiszereket kínáló üzletek polcain nagyjából 70 százalékos a magyar élelmiszer jelenléte, míg állítólag a kormány célja, hogy ez elérje a 80 százalékot, legalábbis Lázár János korábban erről beszélt.

 

Hogy lesz kedvező áron széles választék magyar árukból?

„A következő évek egyik legnagyobb kérdése a nemzeti élelmiszeripar megteremtése” – idézte a Világgazdaság Orbán Viktor a MAGOSZ és a NAK Gazdakongresszusán elhangzott szavait. Ahhoz, hogy a magyar gazdálkodók technológiai fejlettségét növeljük, tőkeerőssé kell tenni őket, amihez az kell, hogy ezek képesek legyenek csatlakozni a feldolgozó kapacitásokhoz, termékeiket jó áron értékesítve számukra. Ahhoz viszont, hogy ez bekövetkezzen, meg kell növelni a magyar tulajdonú vállalkozások súlyát a feldolgozóiparban, mégpedig legalább 80 százalékra, illetve gátat kell szabni a nagyvállalkozások – amelyek kezében nagy élelmiszeripari kapacitások is vannak – földszerzési igényeinek.
A következő évek agrárpolitikájának a feladata, hogy ezt megszervezzék, megerősítsék a hazai tulajdonú élelmiszeripari vállalkozásokat,
és akkor elérhető lesz, hogy az élelmiszerfogyasztásban is elérjük, hogy 80 százalék legyen a hazai termékek aránya – jelentette ki a miniszterelnök. Ehhez persze pénz kell, ami pedig – köszönhetően annak, hogy a kormány a korábbi 17,5-ről 80 százalékra emelte az uniós források nemzeti kiegészítését – rendelkezésre áll. A korábbi háromszorosát, 9 ezer milliárd forintot lehet a magyar élelmiszergazdaságra költeni – idézi Orbán Viktort a Világgazdaság. 

Mindez hozzájárulhat a magyar termékek széles választékához és kedvező árához. Jelenleg a boltok polcain a magyar áruk aránya 70 százalék körüli, míg a cél legalább 80 százalék!

Fotó: Észak-Magyarország

Így indulhatnak egyenlő esélyekkel a magyarok a szakemberek szerint 

A Ripost-nak név nélkül nyilatkozó szakemberek szerint azt kell elérni, hogy a magyarok egyenlő esélyekkel indulhassanak, így vagy kedvezményben kell őket részesíteni, vagy az élelmiszermultik terheit növelni. Arról állítólag nincs szó, hogy ezeket a külföldi láncokat kitegyék az országból, hiszen erre uniós országként nincs is lehetőség.

Fotó: Ádám János

Tényleg keressük és vesszük a hazait?

Az Ipsos felmérése szerint a vásárlók döntő többsége (86%) magyar zöldséget és gyümölcsöt vásárol, és hasonlóan magas arányban választanak hazai húst és felvágottat (76%), illetve tejterméket és tojást (73%). A vásárlók 40 százaléka magyar lisztet, cukrot és tésztát tesz a kosarába, minden harmadik vevő pedig magyar üdítőt, ásványvizet, fűszert, margarint, olajat, zsírt, lekvárt és mézet pakol az éléskamrájába.

Fotó: Havran Zoltán
Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.