RETRO RÁDIÓ

Magyar diszkontok veszik át a külföldi élelmiszermultik helyét?

Magyar diszkontok veszik át a külföldi élelmiszermultik helyét?
Ripost
Szerző
Ripost
Létrehozva2022. 04. 20. 05:20
Frissítve2022. 04. 20. 07:13

Legyenek végre sokkal nagyobb számban magyar élelmiszerboltok Magyarországon! Lázár János volt kancelláriaminiszter korábban már hangoztatott terveiről most Orbán Viktor sokat sejtetően annyit mondott: „nem lehetetlen”.

A cél, hogy a választék ne csökkenjen és a magyar emberek olcsóbban jussanak hozzá az élelmiszerekhez.  Az elképzelések szerint a szektor legalább 50 százaléka magyar tulajdonban lenne. Ma az arány 40 százalék alatt van.
Lázár János már évekkel ezelőtt fölvetette: a kiskereskedelmet újra kell szabályozni, meg kell szüntetni az importfüggőséget. 

Fotó: Illyés Tibor / MTI

„Én importellenes vagyok. Amellett érvelek, hogy akár állami beavatkozással, magyar feldolgozás legyen a hazai minőségi alapanyag-termelésből, a magyar állam – akár a kiskereskedelem jogszabályi környezetét alakítva – tegyen egy egységes lánc létrejöttéért" – jelentette ki egy interjúban. 

Persze azt a most felálló új Orbán-kormány is tudja, hogy mindez nem lesz egyszerű.
Lázár János korábban így vélekedett: „Ezzel a patrióta politikával szemben persze könnyű populista szólamokat hangoztatni, népszerűsködni, hiszen az emberek többsége kedveli ezeket a külföldi láncokat, mert úgy érzik, nagy választékot és kedvező árakat kapnak tőlük. Itt tehát van dolgunk: fontos, hogy az emberek megértsék, a patrióta élelmiszeripari fordulat nem azt eredményezi majd, hogy eltűnik a választék és drágább lesz az élelmiszer. Sőt!” - nyilatkozta Lázár a Portfoliónak.
A Ripost7-nek nyilatkozó gazdasági szakemberek szerint az ötlet jó, hiszen a rendszerváltás után hazánkban nem volt még elég tőke ahhoz, hogy magyar élelmiszeripari-kereskedelmi láncok alakuljanak.

Fotó: Kallus György / Világgazdaság


A név nélkül nyilatkozó szakemberek szerint azt kell elérni, hogy a magyarok egyenlő esélyekkel indulhassanak, így vagy kedvezményben kell őket részesíteni, vagy a multik terheit növelni. Arról állítólag nincs szó, hogy ezeket a külföldi láncokat kitegyék az országból, hiszen erre uniós országként nincs is lehetőség.

Jelenleg hat külföldi multi kínál élelmiszert, a hollandiai székhelyű Spar, a német Lidl, az angliai székhelyű Tesco, a francia Auchan, a szintén német Aldi és a németországi REWE-csoporthoz tartozó Penny. 

 

A TOP6-ból három magyar

A Magyarországon működő élelmiszeripari-kereskedelmi láncok 2020-as forgalmát tekintve a TOP6-ban három magyar lánc is megtalálható. A CBA, a COOP és a Reál. E három magyar élelmiszerlánchoz összesen közel tízezer üzlet tartozik, boltjaik számát tekintve pedig a magyar élelmiszer-kereskedelem több mint felét ők adják. Ameddig az európai országokban vagy csak multik vannak, vagy olyan cégek, amelyek úgy kezdték a működésüket, mint a Reál vagy a Coop, de multikká váltak, addig Magyarországon valóban magyar tulajdonban vannak ezek a boltok. Polcaikon pedig a termékkínálat nagy részét magyar áruk teszik ki.
Jelenleg az élelmiszereket kínáló üzletek polcain nagyjából 70 százalékos a magyar élelmiszer jelenléte, míg állítólag a kormány célja, hogy ez elérje a 80 százalékot, legalábbis Lázár János korábban erről beszélt.

2020-as árbevétel (milliárd FT)
1. Lidl 824
2. Spar 739
3. Tesco 737
4. COOP 654
5. CBA 542
6. Real 428
(Forrás: Trade Magazin)

 

A COOP a legnagyobb magyar élelmiszerlánc


A COOP a legnagyobb magyar élelmiszerlánc. Piaci részesedése körülbelül akkora, mint a két másik magyar élelmiszerláncnak, a Reálnak és a CBA-nak együttvéve. A COOP-üzlethálózat a régi szövetkezeti kereskedelem (ÁFÉSZ) bázisán jött létre, amelyik eleinte a kisebb településeken, vidéken látta el a lakosságot, majd a hetvenes évektől már a városokban is megvetette a lábát. A COOP jelenléte mindmáig inkább a kisebb, közepes településeken erős, a fővárosban viszont kicsit háttérbe szorul. A legtöbb üzletük Északkelet- Magyarországon van, ezen a részen van olyan település, ahol egy helyen több COOP üzlet is van. A COOP túlnyomórészt hazai beszállítóktól szerzi be termékkínálatát. A forgalmazott termékek több mint 80 százaléka saját márkás termékekből áll, a Coop újság akciós ajánlatai sok háztartásban népszerűsítik az üzlethálózatot. A CBA egy magyar kiskereskedelmi franchise üzletlánc, amelynek Magyarországon kívül már külföldön is vannak üzletei. A CBA üzletláncban többféle bolttípus is van: a kis 50-80 négyzetméteres szakbolttól a több ezer négyzetméteres CBA Prima hipermarketekig minden fellelhető náluk. A Reál-hálózatnak két üzlettípusa van: a Reál Élelmiszer üzletei 100-500 négyzetméternyi területűek, a Reál Pont boltjai pedig klasszikus családi vállalkozások 50-100 négyzetméteren. Ez utóbbiból 1300 működik szerte az országban. A Reál franchise rendszerben működik, vagyis önálló kereskedők csatlakozhatnak hozzájuk, amennyiben vállalják a cég üzletpolitikáját és azonosulni tudnak az általuk támasztott elvárásokkal.

 

Május végétől bírság jár a kettős minőségű élelmiszerekért

Nem lehet ugyanolyan címkével rosszabbat árulni Magyarországon, mint Nyugaton! A kettős minőség 2022. május 28-ától tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatként lesz szankcionálható. A kettős minőség azt jelenti, amikor két uniós tagállamban megegyező márkanévvel, csomagolásban, ám jelentősen eltérő összetétellel vagy egyéb jellemzőkkel árusítanak egy terméket. Magyarország 2017-ben elsőként kezdeményezett határozott fellépést e visszás gyakorlattal szemben. A visegrádi országokkal összehangolt erőfeszítések eredményeként megszületett uniós irányelvet az Országgyűlés ellenszavazat nélkül emelte át a nemzeti szabályozásba 2020-ban.
A május végétől kiszabható bírság a gyártó árbevételének öt százalékát is elérheti, multik esetében legfeljebb 500 millió forintos tétel lehet. 
A Ripost még 2019-ben írt arról, hogy a termékek egyharmadánál van eltérés. A Magyarországon kapható halkonzervben például kevesebb volt a hal, vagy, hogy a  a Coca-Cola nálunk cukor helyett az állatoknak szánt, gyorsabb hízást okozó fruktóz-glüközszirupot használja édesítőnek. A cég akkor így reagált: mivel mindkét alapanyag kiváló minőségű, ezért technológiai és ellátási szempontok alapján választják ki az adott országban használt édesítőszert. Egyébként a Nébih néhány évvel ezelőtti vizsgálata a népszerű Coca-Cola esetében például azt állítja, hogy a Magyarországon kapható termék „illata kevésbé telt, kevésbé összetett, ami a felhasznált aromák minőségének különbségéből eredhet.”
 

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.