kulcsár edina
Új villanymozdonyok készülnek a MÁV-nak.
Eredményesen zárult a 115 villamos mozdony beszerzésére kiírt közbeszerzési eljárás, így végre megújulhat a MÁV-START 40 éves átlagéletkorú vontatójármű-állománya.
Az új, nagy teljesítményű mozdonyokkal elsősorban az elöregedett, 120 kilométer/órás maximális sebességre képes V43-as villanymozdonyokat váltják ki. Elsősorban az InterCity szolgáltatás megújítására kívánják felhasználni őket.
A járműveknek 200-as tempóra is alkalmasnak kell lenniük, és energiafelhasználás szempontjából is jobb hatásfokúak lesznek. Az egyetlen szépséghibája a dolognak, hogy a vasúti pálya kevés helyen tesz lehetővé Magyarországon ilyen száguldozást, részben az állapota miatt, részben pedig azért, mert a legtöbb viszonylatban nincs plusz sín, ahol a gyorsabb szerelvény megelőzhetné a lassabban közlekedő vonatokat. Biztató viszont, hogy közben épül-szépül a Keleti és a Nyugati pályaudvar, és több vidéki állomást is felújítottak, úgyhogy előbb-utóbb vélhetőleg a vaspálya is sorra kerül.
A keretmegállapodást a vasúttársaság a közbeszerzési eljárás nyertesével, a Siemens Mobility magyarországi cégével és osztrák anyavállalatával köti meg. Közös ajánlatuk ugyanis az előzetesen becsült összegnél is kedvezőbb lett.