RETRO RÁDIÓ

Veszélyjelzés vasárnapra: viharos szél és hófúvás várható

Veszélyjelzés vasárnapra: viharos szél és hófúvás várható
Ripost
Szerző
Ripost
Létrehozva2021. 12. 12. 07:00

Az előrejelzések szerint nem lesz ma könnyű dolguk az utakon közlekedőknek sem.

Az Országos Meteorológiai Szolgálat előrejelzése szerint ma nagyobb területen is viharos (60-80 km/h, lokálisan 90 km/h-t is meghaladó) széllökésekre kell számítani, főként a Dunántúlon és az északkeleti harmadban. A viharos szél a Dunántúl hóval borított területein (kiemelten a Bakonyban) hófúvást is okozhat. A szél várhatóan a késő esti órákban fokozatosan veszít majd erejéből.

A keleti területekre érkező vegyes halmazállapotú csapadék vasárnap a déli órákat követően egyre nagyobb területen vált át havas esőbe, majd hóba. Elsősorban a délkeleti tájakon lepel-5 cm (lokálisan akár 5 cm-t meghaladó), a Tiszántúl északi felén az esti óráktól kezdődően lepel-pár cm friss hó hullhat.

Fotó: Pixabay

Az erős szél többféle balesetveszélyes helyzetet teremthet a közutakon, ezért fogadjuk meg az ORFK-OBB tanácsait!

Az útra keresztirányú szél – amire leginkább a magasépítésű autók kényesebbek – a járműveket letérítheti a követett nyomvonalról. A tehergépjárműveket, buszokat, vagy utánfutókat vontató járműveket vezetve szélben különösen kell figyelni, és lehetőség szerint kisebb sebességgel kell haladni, illetve ha a sofőr észleli a billenés veszélyét, akkor jobb mielőbb szélvédett helyen félreállni a járművel addig, amíg csillapodik a szél.

Erős szélben a felsorolt szélérzékeny járművek közelében haladó személyautósoknak is jobban kell figyelniük, előzéskor, kikerüléskor nemcsak arra, hogy a széltől a másik jármű elhagyhatja a nyomvonalat, de arra is, hogy mellé érve az előzést-, elhaladást végző autó hirtelen szélárnyékba kerül, ami miatt letérhet az addigi irányról, és a szélárnyékból kikerülve ez ismételten megtörténhet.

Tereptárgyak mellett elhaladva, ezek lehetnek nagy méretű épületek, felüljárók lábazata, vagy akár egy dombhát, szintén szélárnyékba kerülhet a jármű, tehát a mozgása, viselkedése hirtelen megváltozik.

Nagy szélben kerülni kell a nagy sebességű haladást is. Menet közben az autók karosszériájára felhajtóerő hat, amely a haladási sebességgel. A felhajtóerő növekedésével pedig csökken a tapadás. Szerencsétlen esetben a sofőr elvesztheti az uralmát a kocsi fölött, sőt az autópályáinkon megengedett maximális sebességet viharosan szeles időben jelentősen túllépve a szél a kocsi alá kapva fel is boríthatja a járművet.

Tehát erős szélben mérsékelt sebességgel kell haladni, amellyel az autó mozgása érezhetően nyugodtabb, ez helyzettől függ, a sofőrnek kell éreznie, mit engedhet meg magának és az autójának a biztonságos haladásért. A visszafogottabb menetsebesség abból a szempontból is előnyös, hogy a viharosan szeles időben a szél az útra sodorhat nem odavaló akadályokat, letörhet faágakat, amelyekre rá-, vagy nekihajtva a közlekedő balesetet szenvedhet. Lassabban haladva több idő jut az akadály észlelése után a cselekvésre, fékezésre vagy kikerülő manőverre.

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.