tóth gabi
Saját nyelvük van a siket és nagyothalló embereknek: ma már olyannyira elismerik a magyar jelnyelvet, hogy a nyelvnek hivatásos tolmácsai vannak, sőt jövő július 1-től nyelvvizsgázni is lehet belőle, mint bármely idegen nyelvből. A 12 órás jelnyelvi tolmácsszolgálat, a KONTAKT pedig a mindennapjaikat könnyíti meg.
A siket és nagyothalló embereknek már nincs szükségük arra, hogy valaki személyesen segítsen ügyeik intézésében: telefonon vagy tableten kérhetnek jelnyelvi tolmácsolást reggel 8-tól este 8-ig. A KONTAKT applikációnak köszönhetően csupán egy kattintás, és a képernyőn megjelenik a jelnyelvi tolmács. Mázló Tímea szinte naponta használja az ingyenes szolgáltatást.
„Legutóbb a háziorvossal egyeztettem időpontot a KONTAKT-on keresztül, a fodrászhoz is így jelentkeztem be – mesélte a Ripost-nak. – Korábban rengeteg idő ment el arra, hogy mindenhez segítséget kellett kérnem. Most viszont bármi eszembe jut, azonnal el tudom intézni. Már call-centerekkel is beszéltem, ami egy hallónak nyilván nem nagy ügy, nekem viszont új élmény. Amíg nem volt KONTAKT, mindig más intézte a dolgaimat és mindenre csak azután kaptam választ, amikor már elintézték. Ha bárkit megkérek, például anyukámat, akkor óhatatlanul belefolyik az ügyeim intézésébe és nem tudok magam döntést hozni. A KONTAKT segítségével viszont azonnal intézkedhetek.”
A hallássérült emberek akkor is hívhatják a tolmácsot, ha beszélgetni szeretnének egy halló személlyel vagy akár csoportosan. A KONTAKT- on keresztülbárki fel is tudja hívni a siket embert is, úgy, mintha csak egy másik halló személlyel telefonálna..
„Míg az év elején kilencven kormányablakban volt elérhető a jelnyelvi szolgáltatás, mostanra az ország összes kormányablaka csatlakozott az akadálymentesítő programhoz” – tájékoztatta a Ripost-ot Horváth Zsófia, a KONTAKT Tolmácsszolgálat vezetője. 26 tolmáccsal dolgoznak, egyelőre győzik a forgalmat. A vírus miatt érezhetően többen veszik igénybe őket.
Átlátszó maszkra volna szükség A siket és nagyothalló személyek támaszkodnak a szájról olvasásra, amit a maszk most nem tesz lehetővé. „Sokan panaszkodnak emiatt” – teszi hozzá Horváth Zsófia. „Éppen ezért már javaslatot tett a Siketek és Nagyothallók Országos Szövetsége arra, hogy legalább az egészségügyi dolgozók viseljenek átlátszó maszkot, ha hallássérülttel találkoznak. A jelnyelvi tolmácsszolgálat nélkülözhetetlen, ha például egy hallássérült megfertőződik és kórházba kerül.” Az egészségügyi ellátó rendszerben ma már elszámolható a jelnyelvi tolmácsolás, de ha személyesen nem lehet jelen a tolmács, akkor a KONTAKT megoldást nyújt.
Könnyebben találnak ma már munkát A KONTAKT képes összekapcsolni a hallássérült munkavállalókat a munkaadókkal és segít nekik új kapcsolatokat találni. A cégeknek lehetőségük van arra, hogy biztosítsák a videó alapú jelnyelvi tolmácsszolgáltatást a saját ügyfeleik, illetve hallássérült munkavállalóik részére. „Szükség van arra, hogy a munkaadók a hallókkal egyenjogú munkavállalóként tekintsenek a hallássérült emberekre, akik ugyanolyan értékű munkát tudnak végezni és a KONTAKT segítségével ugyanúgy tudnak kommunikálni, mint a halló munkatársaik” – véli Horváth Zsófia.