tóth gabi
Bár a hivatalos meghatározás egyszerű, úgy tűnik, idén nem sokan fogják november negyedik csütörtökét követő péntekre időzíteni a fekete pénteket. Sőt, idén az áruházrohamok is elmaradhatnak a koronavírus miatti óvintézkedések okán. Egyre inkább az internetre költözik az akciós vásárlás.
Összevissza firkálhatják a naptárt a karácsonyi akcióvadászok: az idén november 27-ére eső Black Friday helyett rengeteg cég hirdetett más és más időpontra jelentős árengedményesőt. A Media Markt például múlt hét péntek–szombat–vasárnapra hirdetett Black Friday-napokat (bár jó eséllyel hirdet még idén Black vagy a cég piros színvilágára utalva Red Fridayt), az Extreme Digital most péntekre időzítette, míg az eMag november 20-ára lőtte be a fekete pénteket.
A fekete pénteket hirdető üzletek jelentős része interneten is elérhető, sőt online vásárolni is lehet. Számos slágerterméket kínálnak jelentős árengedménnyel, igaz, ezekből nemegyszer igencsak korlátozott a készlet. Így – akárcsak a valódi – a virtuális polcokról is hamar elkapkodhatják a legkelendőbb árucikkeket. Ugyanakkor az online vásárlás nagy előnye – különösen most, a koronavírus-járvány második hullámának idején –, hogy nem kell tülekedni, lökdösődni, illetve kilométeres sorokat végigállni a kasszánál. Az internetes fizetésnek köszönhetően legfeljebb csak az áruátvétel miatt kell az adott üzletbe ellátogatni.
A Magyar Posta és a Foxpost mellett már áruházak is telepítenek csomagautomatákat, melyek előnye, hogy az ember a lakhelyéhez legközelebbit kiválasztva – a kijárási korlátozás kivételével – bármikor könnyen, gyorsan és a legtöbb esetben sorban állás nélkül át tudja venni az adott helyről megrendelt és megvásárolt termékét. Egy váratlan home office esetén ugyanis nem szerencsés, ha az ember a munkahelyére kérte az árut, ahogy az sem jó, ha otthonra rendelte a karácsonyi ajándékokat, de közben beüt egy túlóraidőszak.
„Itthon sokan első körben a Black Fridayeken szerzik be a karácsonyi ajándékok jelentős részét. Idén a járvány miatt valószínűleg még többen tesznek majd így online, hiszen ez a biztonságos és készpénzmentes vásárlás legkényelmesebb formája, s cégünk az Easybox-hálózattal is ezt a vásárlási forrást erősíti, hogy az emberek minél több ajándékot tudjanak akciós áron beszerezni. Végül csak a fennmaradó ajándékok beszerzése marad a klasszikus karácsony előtti időszakra. Ezáltal a teljes forgalom jobban eloszlik november és december között, mint a fekete péntek elterjedése előtti korszakban” – tájékoztatta a Ripost-ot az Extreme Digital.
Az amerikai Black Friday-roham hazánkban kevéssé ismert, bár pár éve a Tescónak sikerült olyan akciót hirdetni, hogy rendőri jelenlétre volt szükség. Ám idén a koronavírus-járvány és az annak terjedését lassító intézkedések miatt Amerikában is minden bizonnyal elmaradnak az úgynevezett ajtótörő hisztériák. Sőt, idén a járvány miatt több amerikai áruházlánc is inkább az internetes vásárlást szorgalmazza, olykor nem egy, hanem több Black Friday-dátumot is társítanak. A Walmart 3 bolti és 6 internetes Black Friday-napot is hirdetett, míg a Target kijelentette: náluk egész hónapban Black Friday van, újabb és újabb kedvezményekkel.