RETRO RÁDIÓ

Közvetítik az órát karanténban lévő társaiknak a diákok – interjú a Klebelsberg Központ elnökével

Közvetítik az órát karanténban lévő társaiknak a diákok – interjú a Klebelsberg Központ elnökével
Ripost
Szerző
Ripost
Létrehozva2020. 10. 02. 06:50

Új tanév, új koronavírus, új rendelkezések és megannyi változás. Tegnap óta mindenkinek lázat mérnek, mielőtt belép egy oktatási intézménybe. Hajnal Gabriella, a Klebelsberg Központ elnöke nyilatkozott a Ripostnak arról, hogyan működnek az iskolák járvány idején. Kiderült az is, hogy a diákok leleményesen segítik egymást, a tanárok pedig rugalmasan és gyorsan alkalmazkodtak az új kihíváshoz.

Ripost: Október elsejétől minden iskolába érkezőnek megmérik a hőmérsékletét, akié 37,8 fok fölött van, azt hazaküldik. Mik az első tapasztalatok?

Hajnal Gabriella: „A tesztelések már korábban elkezdődtek, és elmondhatom, hogy a tesztelt 900 fős iskolában egyetlen lázas gyereket sem találtunk. Az iskolák jelentős részében az évnyitó óta egyáltalán nem volt megbetegedés. Ez nem pusztán szerencse, hanem felelősség kérdése is. Ha a szülő tudja, hogy beteg a gyereke, nem engedi iskolába, ha pedig egy tanár észleli magán a koronavírus tüneteit, akkor otthon marad.”

Fotó: Ripost / Máté Krisztián

Ripost: Sokan éppen attól tartanak, hogy otthon kell maradni. Elfogyott a szülők szabadsága, egyre nehezebb ezt megoldani.

H.G.: „Pedig ez közös érdek a tünetek jelentkezésekor. Sok munkahely igyekszik ilyen esetekben biztosítani az otthoni munkavégzés lehetőségét. Mi is törekszünk arra, hogy otthon elvégezhető feladatokat adjunk azoknak a tanároknak, akik karanténba kerültek, de mellette alkalmasnak érzik magukat arra, hogy dolgozzanak. Így nem esnek ki a munkából, amiért természetesen megkapják a fizetésüket.”

Ripost: Ön szerint kinek nehezebb most, a diákoknak vagy a tanároknak?

H. G.: „Egyiküknek sem könnyű, ugyanakkor azt látom, hogy a vírushelyzet különleges egymásra figyelést hozott elő az emberekből. Tapasztalataim szerint a gyerekek számára természetessé vált a maszk és a kézfertőtlenítés, ha valamelyikük megfeledkezik róla, akkor a többiek figyelmeztetik. Azt is példaértékűnek tartom, hogy több tanár megengedte a diákjainak, hogy az interneten keresztül élőben közvetítsék az órájukat annak a 6-8 osztálytársuknak, akik karanténba kerültek.”

A Békéscsabai Belvárosi Általános Iskola és Gimnáziumban reggel hőmérőzték a gyerekeket (Fotó: Imre György / Békés Megyei Hírlap)

 

Ripost: Az iskola és az oktatás szempontjából milyen különbségeket lát a járvány első és a második hulláma között?

H.G.: „Az első hullámnál azonnal átálltunk a digitális oktatásra, ami nem állt le, sikerült befejezni a tanévet érettségivel és bizonyítványosztással együtt. A tavaszi vírushelyzet rendkívüli tettekre késztette a tanárokat. Voltak, akik telefonon vagy postai úton juttatták el a tananyagot a diákoknak. Sőt, akadtak olyan pedagógusok, akik korábban nem használták a digitális eszközöket, ám a kialakult helyzetben úgy döntöttek, nem hagyják cserben a diákjaikat, és igenis, miattuk megtanulják az online oktatást. Az első hullám következtében egy mostani karanténhelyzetben a tanárok azonnal át tudnak állni a digitális oktatásra ott, ahol ez szükséges.”

A Békéscsabai Belvárosi Általános Iskola és Gimnáziumban reggel hőmérőzték a gyerekeket (Fotó: Imre György / Békés Megyei Hírlap)

Ripost: Egyre többen jelentkeznek a Klebelsberg Központ támogatását is élvező Tanítsunk Magyarországért Programra, amelyben mentorképzésben részesült egyetemisták segítenek kistelepülésen élő fiatalokat. Van a mai fiatalokban segítőkészség?

H.G.: Azt tapasztaljuk, hogy rendkívül magas a fiatalokban a társadalmi felelősségvállalás igénye, olyannyira, hogy terveink szerint kiterjesztjük a programot középiskolásokra is, akik a környékükön élő általános iskolásokat segíthetnék, korrepetálhatnák. A folyamat ráadásul érdekes láncolatot indíthat be, hiszen az egykori mentoráltak maguk is egyetemre mehetnek, belőlük is válhatnak majd új segítők.”

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.