tóth gabi
Egy csuklós buszt lopott el múlt hét elején egy fiatal Kulcsról, majd Rácalmásra menet totálkárosra törte egy árokban. Nem ő volt az első, aki egy nagyobb értékű, menetrend szerinti buszt lovasított meg. A kérdés már csak az, miért maradhat benn a buszban a kulcs?
Ha végignézzük a magyarországi buszlopás-történelmet, hamar rájövünk, hogy ugyanaz a séma: húsz alatti, maximum huszonéves fiatalok, a legtöbb esetben kicsit felöntve a garatra feltörnek egy út szélén, vagy buszvégállomáson várakozó buszt az éjszaka közepén, benne találják a kulcsot, és elindulnak vele egy körre, vagy éppen hazafelé.
Így tett augusztus 3-án éjjel az a kulcsi 19 éves is, aki a Kulcs-Dunaújváros járaton közlekedő, leparkolt csuklós buszt lopta is. Mivel a sofőr benne hagyta a kulcsot, a fiatal elindult a járművel, elsőként Kulcson egy villanyoszlopnak hajtott, majd a települést elhagyva az árokba borult.
Idén húsvéthétfőn egy 17 éves karancskeszi lány gyalogosan indult haza, amikor Mátraterenyén talált egy út szélén álló buszt, annak felső üvegét betörte, majd azt az indítókulccsal elindította. Salgótarján felé közlekedett éppen, amikor a rendőrök megállították, az alkoholszondából az derült ki, hogy nem józanon döntött amellett, hogy egy lopott busszal menjen haza.
Tavaly három hasonló eset történt, míg 2015-ben, 2016-ban és 2018-ban egy-egy.
A kérdés leginkább az, miért hagyják a gépkocsivezetők az indítókulcsot a járműben? Hiszen általában százmilliókat érő buszokról van szó. A megoldás a váltótársban rejlik, legalábbis a netezők szerint. Mivel a buszt másnap reggel már a váltótárs sofőr fogja vezetni, az a gépkocsivezető, aki leteszi a buszt, benne hagyja a kulcsot a váltótársnak, hiszen ők egyébként nem találkoznak személyesen.
Megkérdeztük a Volánt, hogy valóban ez a gyakorlat, vagy a sofőr gondatlan magatartása okozza a buszok elkötését, de lapzártáig nem kaptunk választ.