RETRO RÁDIÓ

Mesét írt a koronavírusról egy magyar anyuka

Mesét írt a koronavírusról egy magyar anyuka
Létrehozva2020. 03. 14. 12:40

A koronavírust, a pánikot és a járvány miatt kialakult veszélyhelyzetet feldolgozó meséket ír gyerekeknek Balajti Mariann meseterapeuta. Az öt történetet, melyeket a saját gyerekeinek is mesél, ingyenesen hozzáférhetővé teszi, ahol csak lehetséges. Fontos, hogy a gyerekek ne féljenek, de tudják, mi a teendő a járvány idején.

Egy baci jelent meg az erdőben, a nyuszigyerekek pedig nem szeretnék elkapni. Nyolcan élnek a nyúlüregben, szűkös lenne ott mindannyiuknak az ágyat nyomni, jobban szeretnek a szabadban szaladgálni. A megelőzésben nagyon fontos szerepe van a kézfertőtlenítőnek – ezt Kenguru mama gyömbérből, rozmaringból és más fűszerekből főzi, Mókus mama viszont a boltban vásárolja. A kis nyuszik megtanulják, hogyan kell jó alaposan bedörzsölni a mancsukat – ezzel a mesével magyarázza el Balajti Mariann meseterapeuta az óvodás gyermekeknek, miért kell most sokkal gyakrabban és alaposabban kezet mosniuk, és hogyan csinálják. Ennek a mesének Tapiból-Tevi a címe. A második mese a vitaminok jelentőségéről szól majd Játszunk címmel, A három síp a vírus leküzdéséről, a félelem oldásáról szól, és készül a karanténról és az otthoni teendőkről szóló mese. Mariann a koronavírussal járó összes, gyerekeket is érintő óvintézkedést mesébe foglalta.

Balajti Mariann meseterapeuta, gyermekeivel, akiknek szintén mesél (Fotó: Facebook)

„Gyermekkorom óta mesélek és írok történeteket, de az élet először más területre vitt. Végül a saját gyerekeim születése után találtam meg az igazi hivatásom, meseterapeuta lettem. Egy-egy problémára, konfliktusra, zűrös élethelyzetre írok gyógyító meséket, amelyek segítenek feldolgozni és elfogadni azokat” – fejtegette Marianna. „Rendszeresen járok egy óvodás csoporthoz, a gyermekeim után ők az én kontroll-csoportom: nekik mondom el először a meséimet, amiket utána a meseterápiában használok. A múlt heti látogatásomkor azonban nem tudtam elmondani a történeteim. A gyerekek szétszórtak, feszültek voltak, odafigyelés helyett egymást piszkálták. Leraktam a mappát és beszélgetni kezdtünk. Kiderült: nagyon félnek, egyben nagyon kíváncsiak, mit tudok én a koronavírusról. Mert ők hallanak mindent, amiről a felnőttek beszélgetnek, csak sajnos legtöbbször félinformációk vagy eltúlzott félelmek maradnak meg bennük. S míg egy felnőtt könnyebben feldolgozza a szorongást, szerez helytálló információkat, a gyermeki lélekben jóvátehetetlen károkat okoz az ismeretlentől való rettegés.”

Így Mariann, amikor hazament, már tudta: most más meséket kell írnia. Öt fő téma köré csoportosította a történeteket, melyeket egymás után jelentet majd meg, minden létező és elérhető platformon – ingyenesen.

Képünk illusztráció (Fotó: Shutterstock)

„Az már biztos, hogy fent lesz a YouTube-on és a Spotify-on hangoskönyvként, és mindenhol, ahonnan ingyenesen el lehet majd érni. A legjobb az lenne, ha reklámok se lennének a közelében” – tette hozzá Mariann. „A mesékből nekem nem lesz anyagi hasznom, nem is azért csinálom. Nem feltételezem, hogy megváltom velük a világot, de ha csak néhány gyerek nyugodtabb lesz és megtanul helyesen kezet mosni, nekem már megérte.”

Így beszéljünk a kicsikkel a járványról!

Deliága Éva gyerekpszichológus a blogján részletesen kifejtette, hogyan beszéljünk a vírusról a gyerekeinkkel. Nem szó szerint, hanem a tartalmat tekintve idézzük őt.

1) Vegyük figyelembe az életkorát és fejlettségét, úgy magyarázzuk meg a történéseket.

2) Tanítsuk meg a gyereket az alapos szappanos vagy fertőtlenítőszeres kézmosásra, arra, hogy papír zsebkendőbe köhögjön, tüsszentsen és a használt zsebkendőt azonnal dobja a szemétbe.

3) Ne közöljünk túl sok információt, adatot, mert ez fokozza a gyerek veszélyérzetét. Nem szükséges tudnia, pontosan hány fertőzött van az országban vagy hányan haltak meg – hacsak nem kérdez rá.

4) Válaszoljunk röviden és érthetően a gyerek kérdéseire. Az érzelmi töltet a fontos: szavaink sugározzanak nyugalmat, természetességet.

5) A betegség kapcsán előtérbe kerülhet a halál témája. Nyugtassuk meg, hogy a családjuk nincs veszélyben és hitedtől és világnézetedtől függően beszélhetsz neki arról, mi történik a halál után.

Képünk illusztráció (Fotó: Pixabay)

6) Ne legyenek a vírussal kapcsolatban tabu témák! A cél nem a tudományos pontosság, hanem a megnyugtatás.

7) Beszélgetés közben kiderül, mit gondol a gyerek a vírusról, így a téves vagy félreértett információkat helyre lehet tenni.

8) A felnőtteknek szóló, vírussal kapcsolatos tartalmakat, a híradót a gyerek ne nézze, hallgassa!

9) Ne beszélj a gyerek füle hallatára arról, mennyire kétségbe vagy esve.

10) Ne fenyegetéssel, hanem példamutatással, szép szóval vedd rá a gyereket arra, hogy mosson kezet és tartsa be a biztonsági előírásokat.

11) Magyarázd el, miért fontos elővigyázatosnak lenni, minek mi az értelme.

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.