tóth gabi
A budapestiek érdekét szem előtt tartó megegyezés született a Fővárosi Közfejlesztési Tanácsban múlt héten, ami lehetővé teszi a fővárosi közlekedés fejlesztését, megkönnyíti elsősorban a dél-budaiak és dél-pestiek mozgását, tekintettel van a környezet- és klímavédelemre és tehermentesíti a belvárost. A Ripost összefoglalta, milyen terveket fogadtak el.
Megépül a Galvani híd
Új Duna-híd épülhet a Rákóczi-hídtól délre, ami összeköti Dél-Budát, Csepelt és Dél-Pestet. Budán a Galvani utca folytatásaként, Pesten a Kén utca-Illatos út-Határ út-Üllői út vonalán elvezetve a forgalmat.
Kialakul a Déli Körvasút
Száz éve nem volt Budapest belső területén akkora vasútfejlesztés, mint amit most terveznek. Budapesten új megállót létesítenek a XI. kerületi Nádorkertnél, a IX. kerületi Közvágóhídnál és Népligetnél.
Sűrűbben járnak majd a szerelvények Kelenföld vonzáskörzetében, illetve Kelenföld és Ferencváros között, bekapcsolva a budai agglomerációt, az újbudai egyetemvárost, a Soroksári út térségét és a Déli városkaput, összekötve a Népliget térségét Kőbánya-Kispesttel, a reptérrel és a pesti agglomerációval. A vasút alatt új kerékpáros-gyalogos aluljárók épülnek. Egyúttal megújítják a Hamzsabégi út mentén lévő közparkot és modern zajvédő falak épülnek.
Előkészítik az 5-ös metrót
Meghosszabbítják a csepeli és a ráckevei HÉV vonalát a Kálvin térig, felújítják a HÉV vonalat, a megállókat, az utastájékoztató rendszert, új, alacsony padlós HÉV szerelvényeket szereznek be. Az a cél, hogy hosszú távon a dél-pesti és az észak-budai HÉV összekötésével megépüljön az 5. metróvonal.
Ez összekötné Észak-Budát Dél-Pesttel, az északnyugati agglomerációt a délkeletivel. Ez jelentősen csökkentheti az agglomerációból a fővárosra zúduló autóforgalmat.
Felújítják a Lánchidat
Elmarad a Váralagút és a pesti villamos aluljáró felújítása, az erre szánt hatmilliárd forintot a főváros felhasználhatja a Lánchíd felújítására, így arra együtt van a pénz.
Millenniumi Földalatti
A kisföldalatti felújítása időszerűvé vált, a tervezésre a kormány félmilliárd forintot biztosít a fővárosnak.
Csak egyhangúlag hozhatnak döntéseket
A Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa a főváros és a kormány részvételével Tarlós István javaslatára jött létre 2018 őszén. Feladata a jelentős fővárosi fejlesztések egyeztetése, a közös döntéshozatal. A tanács munkáját a főpolgármester és a Miniszterelnökséget vezető miniszter vezeti, egyenlő létszámban vesznek részt benne önkormányzati és kormányzati vezetők, mindkét oldalnak egyetlen szavazata van és csak egyhangú szavazással hozható döntés. A testület az önkormányzati választások óta másodszor ült össze, hogy a következő Európai Uniós költségvetési ciklusban esedékes fejlesztésekről tárgyaljon.
„Együttműködő, megoldásokat kereső és találó, a budapestiek érdekét szem előtt tartó, konstruktív magatartással vett részt a munkában a főváros és a kormányoldal egyaránt, így fontos ügyekben tudtunk egyetértésre jutni” – kommentálta Fürjes Balázs, a Miniszterelnökség Budapest és az agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkára.