kulcsár edina
Február 21-én várható ítélet a veronai busztragédia olaszországi tárgyalásán. V. János buszsofőr ügyvédje az áldozatok hozzátartozói szerint taktikázik, hogy minél kevesebbel megúszhassa a 17 emberéletet követelő baleset miatti felelősségre vonást az első számú vádlott. A szülők példás büntetésre várnak, amit reményeik szerint a sofőr Olaszországban fog letölteni. A büntetés maximum 12 év lehet.
Nem sokon múlott, hogy ítélet szülessen a január 24-i tárgyaláson a veronai tragédia ügyében. Az elsőrendű vádlott, a halálbuszt vezető V. János ügyvédje ugyanis rövidített eljárást kérelmezett, amit a veronai törvényszék engedélyezett is.
„Ez azt jelenti, hogy további tanúk és szakértők meghallgatása nélkül, a bíróság a jelenleg rendelkezésre álló bizonyítékok alapján a lehető leggyorsabban döntést fog hozni. Ez akár már a múltkori tárgyaláson is megtörténhetett volna, ám az autópálya ügyvédje túl hosszú beszédet mondott, így nem került rá sor” – árulta el a Ripost-nak Szendrei Endre, aki az unokahúgát, Esztert veszítette el a balesetben.
„A rövidített eljárás kérelmezése abszolút taktikázás volt. Egyrészt így csökken a maximálisan kiszabható büntetési tétel, a jelenlegi kétharmadára, tehát 12 évre. Másrészt viszont a mostani tárgyaláson beemelték a bizonyítékok közé az iskolai utat szervező tanár utólag, a Nemzeti Nyomozó Irodának tett vallomását, amelyben egyértelműen állítja: V. János vezette a buszt a baleset idején. Ha a hagyományos menetben folytatódik az eljárás, ezután több tanút is meghallgattak volna, és a sofőr esetleg egyre rosszabb színben tűnt volna fel. Ezt próbálták megakadályozni” – folytatta Szendrei.
A 17 áldozatot követelő veronai tragédia 2017. január 20-án hajnalban történt. A Szinyei Merse Gimnázium franciaországi sítúráról hazatérő busza az A4-es autópálya szalagkorlátjának csapódott, majd kigyulladt. A busz két sofőrje közül az egyik a helyszínen életét veszítette, a másikat viszont súlyos fejsérüléssel intenzív osztályon ápolták.
„Akkoriban mi, a hozzátartozók csak annyit tudtunk, hogy van még egy túlélő az intenzív osztályon, akiről nem árulják el, hogy kicsoda, és nem is lehet bemenni hozzá. Csak később tudtuk meg, hogy azért, mert féltek: meglincselnénk őt” – emlékezett vissza Szendrei Endre.
Az olasz hatóságok a helyszín és V. János sérülései alapján egyértelműen úgy gondolták: ő vezette a járművet, így lett a Veronában indult büntetőper első rendű vádlottja. A legutóbbi tárgyaláson azonban mindenkit megdöbbentő magánszakértői véleménnyel állt elő, amely szerint nem is ő vezette a járművet, hanem halott társa.
„Számunkra döbbenetes ez a cinizmus, amellyel menteni kívánja a bőrét. Soha, egyetlen egyszer sem kért bocsánatot senkitől azért, mert nem sikerült épségben hazaszállítania a rá bízott fiatal életeket” – fogalmazott Szendrei. –
„Bízunk benne, hogy méltó büntetést szabnak ki rá a következő, február 21-ikei tárgyaláson. Nem hivatalosan tudjuk, hogy az ügyész a maximális büntetést fogja rá kérni, és reméljük, meg is kapja, reményeink szerint pedig Olaszországban, nyelvi és minden más szempontból idegen környezetben üli le. Tudjuk, hogy egy olasz sztárügyvéddel próbálkozik: korábban kirendelt védője volt, de hirtelen előkerült egy méregdrága ügyvéd, aki különböző trükkökkel és beadványokkal próbál enyhébb ítéletet elérni.”
Mivel a többi vádlott, az autópálya tervezéséért és kivitelezéséért felelős mérnökök nem kértek rövidített eljárást, így a per azon része újraindul egy másik bíró vezetésével. Ez azt jelenti, hogy február 21-én a 6 vádlott közül csak a magyar buszsofőr ügyében lesz ítélet, az olasz mérnökök tárgyalássorozata még évekig folytatódhat.