tóth gabi
Akár élete végéig is fizetheti a Hableány áldozatainak kártérítését Jurij C. A Viking Sigyn kapitánya ellen csütörtökön emelt vádat az ügyészség, az áldozatok ügyvédei pedig már a kártérítés összegén gondolkodnak. Ha nem sikerül megegyezniük, a svájci gyakorlat szerint az áldozatok hozzátartozói személyenként 300 millió forintot is kérhetnek a bíróságon. Az pedig már csak a Viking cégen múlik, hogy mennyit terhel ebből a kapitányra.
Nemcsak halálos tömegszerencsétlenséget eredményező gondatlan veszélyeztetés, hanem 35 rendbeli segítségnyújtás elmulasztása miatt is vádat emelt az ügyészség a Viking Sigyn ukrán kapitánya, a 64 éves Jurij C. ellen.
A vádirat világosan kimondja: a kapitány percekig nem a hajó vezetésére koncentrált épp akkor, amikor a Viking Sigynnel megközelítette a Margit hidat. Ennek következtében nem észlelte az előtte haladó Hableányt, nem tartotta meg a biztonságos távolságot az előzéshez, és nem adta le a szükséges rádió- és hangjelzést.
A városnéző kishajó, amely egyébként csak néhány száz méternyire járt akkor a számára biztonságot jelentő kikötőtől, az ütközés után 30 másodperc alatt elsüllyedt. A rajta utazó 35 emberből mindössze 7 menekült meg. Mentésükben azonban Jurij C. nem vett részt, annak ellenére, hogy kiképezték erre, sőt 2019 áprilisában és májusában több mentési gyakorlatot le is vezetett. Mindezeket mérlegelve az ügyészség azt ajánlotta, hogy ha Jurij C. beismeri a bűnösségét, és lemond a tárgyalásról, akkor 9 év börtönbüntetést, és 9 év foglalkozástól való eltiltást kap.
„Ha az én ügyfelem lenne a kapitány, én egészen biztosan a megegyezésre biztatnám, mert minden bizonyíték ellene szól” – jelentette ki dr. Gulyás Krisztián, aki a Hableány elhunyt kapitánya, Lombos László családját képviseli.
Az áldozatok családjai most nem csak a kapitány büntetőperével, hanem az őket illető kártérítéssel is foglalkoznak. A polgári jogi igényt ugyanis a büntetőeljárástól függetlenül is be lehet nyújtani. Ahogy a Ripost elsőként beszámolt róla: a Hableány elhunyt kapitányának és matrózának családja már jelezte a kárigényét a hajót üzemeltető Panoráma Deck felé: úgy tudjuk, mind a ketten 35-35 millió forintot kértek. Ez az összeg azonban csak a munkahelyi baleset miatti kártérítés, a balesetért felelős Viking Sigynt üzemeltető svájci cégtől ennél nagyságrendekkel többre számítanak.
„Egy svájci kolléga segítségét kértem, aki segít kiszámolni, hogy az országban hatályos törvény szerint mennyi kártérítés jár nekünk. Ez tisztán és világosan szabályozva van ott, egy táblázat alapján fogja nekünk kiszámolni, és ezt az igényt benyújtjuk majd a Viking anyacégének” – folytatta dr. Gulyás Krisztián.
„Amennyiben nem sikerül megegyeznünk, és bíróságra kell menjünk, úgy a helyi gyakorlat értelmében áldozatonként akár 1 millió svájci frank, tehát 300 millió forint is kérhető. Ha ezt mindenkinek ki kell fizetnie, akkor nagy bajban lesz a cég. Az pedig csak Jurij C. munkaszerződésén múlik, hogy mindebből mennyit fognak ráterhelni”.
A gigászi kártérítés nem példa nélküli külföldön: a 2010 júliusában történt philadelphiai vízi baleset két magyar áldozatának családjai fejenként 1,68 milliárd forintot kaptak a balesetet okozó tolóhajó üzemeltetőjétől.
A Hableányt üzemeltető Panoráma Deck szintén gondolkodik a kártérítésen. Velük már tárgyaltak is a Viking Sigynt biztosító társaság emberei, a megbeszélés részleteiről azonban titoktartási szerződést írattak alá.
„Nincs jogi akadálya annak, hogy Svájcban induljon kártérítési per a Viking Cruises ellen. Ez azért is fontos, mert akkor a svájci gyakorlat szerint ítélnék meg a kártérítés összegét” – fejtegette dr. Sógor Zsolt, a Panoráma Deck ügyvédje. „Ebben az eljárásban a terveink szerint perközösségben lépnénk fel a Hableány kapitányának és matrózának hozzátartozóival”.
Annyi bizonyos, hogy az áldozatoknak megítélt kár egy részét a Viking Sigyn biztosítása fedezi, a többit azonban az anyacégnek kell előteremtenie.
A baleset idén május 29-én történt, így a hatóságok óriási munkát végeztek, hogy lezárják a nyomozást és alig fél év múlva vádat tudjanak emelni. Rengeteg szakértőt kellett meghallgatni, a nyomozás ügyirata 14 kötetben több mint 10 ezer oldal.
Jurij C. 64 éves, és 1975 óta hajózik a Duna egész szakaszán. 1989-ben szerezte meg a hajóskapitányi képesítést, a Viking Cruises-nél pedig 2000 óta dolgozik. Minden tulajdona egy odesszai lakás, amelyet ketten birtokolnak a feleségével.
Budapesten viszont egy exkluzív belvárosi apartmanban bérel egy néhány éve felújított elegáns lakást: havi 350 ezer forintért tölti itt a napjait feleségével, amikor épp nem letartóztatásban van...