tóth gabi
Az M2-es Budapest és Vác közötti szakaszának 2x2 sávra bővítésével egy újabb lépéssel kerültünk közelebb a kormány azon törekvéséhez, hogy az ország bármely pontjáról félórán belül elérjünk egy legalább 4 sávos útszakaszt, ahonnan kényelmesen lehet tovább autózni az úti cél felé.
Egyre közelebb kerülünk a kormány azon törekvéséhez, hogy Magyarország bármelyik pontjáról autóval félórán belül elérhető közelségben legyen egy legalább 2x2 sávos út. A célkitűzést még Palkovics László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium vezetője jelentette be korábban, ám egyre inkább bebizonyosodik, hogy nem üres ígérgetésről volt szó. Október első két napján ugyanis több helyen is szalagvágást tartottak. Végre teljesen birtokukba vehetik az autósok Budapest és Vác között, az immár 2x2 sávosra szélesített és megújított M2-es gyorsforgalmi utat, így az agglomerációból ingázók jóval rövidebb idő alatt tehetik meg a csaknem 20 kilométeres távot. Az ország délebbi részén ma avatnak, ugyanis elkészült az M5-ös autópályát és Békéscsabát összekötő M44-es autóút első szakasza, Tiszakürt és Kondoros között. Mostantól ezen a 62 kilométeres szakaszon is 2x2 sávon lehet autózni, 3 helyen pedig – Cserkeszőlő, Kondoros, Szarvas – pihenőt is kialakítottak.
De a már meglévő sztrádákon is több helyen felújítást végeznek. Többek között munkások dolgoznak az M0-s déli szektoránál, illetve az M1-es sztráda M0-s csomópont és Tatabánya közötti szakaszán, de munkagéppel dolgoznak az M7-es autópálya Balaton környéki szakaszain is. A nyomvonal hosszabbításokkal és építkezésekkel leginkább az ország keleti részén lehet majd számolni. Az M30-as autópályát Miskolctól elvezetik egészen Tornyosnémetiig, a szlovák határig Kassa irányába, de az M3-as hiányzó 20 kilométeres szakaszát is hamarosan építeni kezdik, így az is elérhet az ország határáig. Hasonló a helyzet az M4-essel, Berettyóújfalutól elvezetik Nagykerekiig. A felújítások és építések során az ország nyugati részéről sem feledkeznek meg, a már elkezdett M85-ös építését is folytatják Csorna, Sopron és Fertőrákos közötti szakaszon, de a távlati tervekben szerepel az M9-es, azaz az ország déli részeit összekötő sztráda megépítése is. A kormány 2025-ig összesen 2500 milliárd forintot fordít az utak fejlesztésére.
M1: Újítják a Budapestet és Ausztriát összekötő sztrádát. A főváros és Tatabánya közötti 43 kilométeres szakaszon több helyen is felújítási munkálatokat végeznek, hogy a hatalmas terhelés mellett használt sztrádán ne kelljen a kátyúkat kerülgetni. A munkálatok ideje alatt 2x2 sávos közlekedési rend él majd.
M7: Ősz elejétől kezdve dolgoznak a munkások az M7-es sztrádán a Balatonvilágos és Sóstó közötti szakaszon a pálya mindkét oldalán. Továbbá a Balaton nyugati csücskénél, a holládi lehajtónál is dolgoznak, de alkalmi munkavégzésre is lehet számítani az autópálya teljes hosszán.
M0: A fővárost elkerülő körgyűrű M5-ös és M6-os közötti szakaszán dolgoznak, a pályatest strapabíró betonozást kap a hatalmas igénybevétel miatt. A 2x3 sáv helyett 2x2 sávon lehet közlekedni.
M2: Végre örülhetnek a váci agglomerációban élők, október 1-jén ugyanis átadták a forgalomnak az M2-es Budapest és Vác közötti 2x2 sávos 20 kilométeres szakaszát, ahol immár 110 kilométer/órás sebességgel haladhatnak az autósok. A későbbiekben az M2-est meghosszabbítják az országhatárig, Vác, Rétság, Nagyoroszi és Hont vonalon. Továbbá szerdán átadnak egy összekötést is az M2-es és a 2-es út között.
M44: Az M5-ös sztrádát és Békéscsabát összekötő út első szakaszát mától használhatják az autósok, ugyanis elkészült a Tiszakürt és Kondoros közötti szakasz. Az út további két része, a Nagykőrös és Tiszakürt, valamint a Kondoros és Békéscsaba közötti szakaszok 2021-re készülhetnek el.
M3: A jelenleg Vásárosnaményig tartó sztráda mintegy 23 kilométernyi meghosszabbítással az országhatárig, Beregdarócig ér majd, így egészen az ukrán határig lehet majd autózni rajta. Ennek a szakasznak jelenleg az előkészítése zajlik.
M30: Az M3-as sztráda meghosszabbításának számító M30-ast is tovább építik, így Miskolctól egészen a szlovák határig lehet autózni, ahonnan Kassa irányába lehet tovább menni. Ezzel 2021 nyarára készülhetnek el.
M6: A Pécs irányába vezető autópályát is tovább akarják vezetni a határig, így Bólytól egészen Ivándárdáig épül meg majd a befejező, csaknem 20 kilométeres szakasz. Ehhez 2021-ben kezdhetnek neki.
M60: Délen nem csak az M6-ost hosszabbítják meg a határig, hanem annak pécsi kiágazását, az M60-ast is. Így a kiágazás Pécsen túl halad majd, a baranyai megyeszékhely és Barcs között egy csaknem 60 kilométeres szakaszt építenek majd a későbbiekben.
M4: Egyszerre több helyen is dolgoznak a Románia felé vezető autópálya építésén. Az M0-s és Cegléd között több kilométer már kész van, az adott szakaszt télire fejezhetik be. Továbbá Berettyóújfalutól is épül egy szakasz Nagykerekiig, az ország határáig, ez 2020 elejére készülhet el.
M85: Az út az M1-es kiágazásaként Győrt fogja összekötni Sopronnal és Fertőrákossal. Jelenleg Csornáig már kész van az út, innen a várost elkerülő szakasszal épülhet tovább, mintegy 60 kilométeren, amit a tervek szerint 2020 teléig adhatnak át.
M9: Végre megszűnhet az autópályák Budapest-központúsága, az országhatár vonalát követve épülhet az M9-es sztráda, ami Kőszegtől indul majd és egészen Debrecenig vezetik. Keresztezni fogja az M7-es, M6-os és M5-ös autópályákat, de elhalad majd Zalaegerszeg, Kaposvár és Békéscsaba mellett is. Jelenleg előkészítési fázisban van.