RETRO RÁDIÓ

Még mindig lenéznek minket a multik, kétszer annyi bor van a német ciderben, mint a magyarban

Ripost
Szerző
Ripost
Létrehozva2019. 09. 25. 08:30

A csokitól a teán át a halrudacskáig mi még mindig silányabb árut kapunk ugyanolyan címke alatt, mint Nyugat-Európában. Most egy román hatósági vizsgálat jutott megdöbbentő következtetésekre. A Ripost megnézte, hogy ugyanazon termékeknél mi a magyar helyzet. A kép elszomorító: hülyének néznek minket!

Mi kevesebbet érdemlünk? Miért aláznak meg minket a multik azzal, hogy ugyanolyan címke alatt silányabb termékeket adnak el nálunk, mint Nyugat-Európában? Magyarország, Csehország, Szlovákia és Szlovénia után Románia is összehasonlította a náluk, illetve Nyugat-Európában kapható világmárkák összetételét. Kiderült, a vizsgált termékek közel negyede rosszabb minőségű.

Hiába költöttek a brüsszeli bürokraták eurómilliókat az évek óta hangoztatott kettős mérce feltérképezésére, az elmúlt években semmi sem változott. Sőt, mintha egyre több lenne a kifogásolt, a nyugat-európainál silányabb minőségű termék, és az azok miatt panaszt tevő országok száma is egyre csak nő. A héten román fogyasztóvédelmi hatóság jelentette be, hogy az európai ajánlásból vizsgált 79 termék közül 18-nál, vagyis szinte minden negyediknél találtak különbséget. A kifogásolt termékeiket összevetettük a hazánkban kaphatókkal. A végeredmény kifejezetten bosszantó, nemcsak a románok, de mi is rosszabbat kapunk, mint a németek vagy franciák.

 

Csak látszatintézkedések történtek

Az Európai Parlament idén áprilisban hagyta jóvá a kettős mérce elleni megállapodást, ami megerősíti az uniós fogyasztóvédelmi szabályokat. A jövőben a vállalatok, ha egész Európában forgalmaznak egy terméket, amelynek országonként eltérő a minősége, akkor nem címkézhetik fel ugyanúgy és látszólag ugyanazzal a márkanévvel, mert az a fogyasztók félrevezetését jelenti.

Ez jól hangzik, csak sajnos semmi következménye…

Még két évig nem történik semmi

A szabályokat megsértő kereskedőket sújtó szankciókról is határoztak. Pénzbüntetés kaphatnak, a maximális bírság összegének a kereskedő által az előző pénzügyi évben elért éves forgalom legalább 4 százalékának kell lennie. Ha az éves forgalomra vonatkozó információ nincs meg, akkor kétmillió eurós a bírság. Az áprilisban elfogadott jogszabályt 24 hónapon belül a tagállamoknak át kell ültetniük a nemzeti jogrendjükbe – vagyis legalább két év, míg történik valami…

 

Kiskaput is hagytak a multiknak

Ugyanakkor az uniós jogszabályok kimondják: a gyártók csak akkor vezetik félre a fogyasztókat, ha különböző termékeket azonosnak tüntetnek fel, „hacsak nem indokolják ezt jogos és objektív megfontolások”. Hogy mik ezek a jogos megfontolások, azt aztán évekig lehet vitatni a bíróságokon. Az új szabály ugyanis elismeri, hogy a cégek az azonos márkanevű termékeiket „jogos és objektív szempontok alapján hozzáigazíthatják az egyes földrajzi területek piacaihoz”. A multik ilyenkor arra szoktak hivatkozni, ki tudja, milyen felmérések alapján, hogy errefelé nem szeretik, ha túl sok a mogyoró a mogyorós csokiban, vagy ha túl sok a hal a halrudacskában, ezért adnak belőle kevesebbet Kelet-Európában…

 

A Fanta narancstartalma Romániában 5 százalék, akárcsak Magyarországon. Ezzel szemben az olaszok 12 százaléknyi gyümölcslevet kapnak.

 

A Milka 100 grammos, táblás egész mogyorós csokoládéjában 17 százalék a mogyoró Romániában és Magyarországon, ugyanakkor ez az érték Franciaországban 20 százalék.
A Somersby almaboros ciderénél is jelentős a különbség: Magyarországon 28,8 százalék almabort tartalmaz a palack, Németországban 51 százalékos a gyümölcsbor tartalom…

Ha te is kíváncsi vagy arra, hogy még milyen termékekből kapunk silányabbat és hogyan tolnak ki a magyar teakedvelőkkel a multik, akkor keresd a Ripost napilapot szerdán az újságárusoknál!

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.