RETRO RÁDIÓ

Megrázó részletek a dunai hajóbalesetről: Miért tette ezt a Viking kapitánya?

Megrázó részletek a dunai hajóbalesetről: Miért tette ezt a Viking kapitánya?
Ripost
Szerző
Ripost
Létrehozva2019. 06. 21. 07:30

Súlyos kérdések merültek fel a végzetes ütközéssel kapcsolatban.

A rendőrség szerint nem volt ittas vagy bedrogozva Juríj C., a dunai hajóbaleset okozásával gyanúsított ukrán hajóskapitány. Ám sajtóhírek szerint felmerült, hogy a férfi mobiltelefonjával volt elfoglalva, miközben hullámsírba taszította a magyar kirándulóhajót.Dr. Sógor Zsolt, a Hableányt üzemeltető társaság ügyvédje szerint mind a kapitány, mind pedig több munkatársa felelős lehet a 28 halálos áldozatot követelő tömegszerencsétlenségért és segítségnyújtás elmulasztásáért is.

"A Hableányt maga alá gyűrő szállodahajót márciusban bocsátották vízre, a csúcstechnológiával méterre pontosan jelző radarokkal felszerelt, egyszemélyes kormányállású jármű, azaz egy ember is kormányozhatja biztonságosan a műszerek segítségével, ha odafigyel.

A hajózás szabályai szerint azonban a Viking Sigyn 7-9 fős hajózási személyzetéből egy kormányos matróznak, különösen sötétben, szakadó esőben, a nagy sodrású, áradó folyón, egy hídpillér felé tartva kötelező lett volna az orrban szolgálatot tejesítenie. Az ő dolga lett volna többek között rádión jelenteni az esetleges veszélyt vagy akadályt a parancsnoki hídnak" – magyarázta a Blikknek a jogász. 

A baleset után a rendőrök lefoglalták a Viking Sigyn kommunikációs eszközeit, radarképeit, illetve ötezer fotót készítettek. A Panoráma Deck Kft. ügyvédje arról is beszélt, hogy szerinte a huszonnyolc halálos áldozat is jóval kevesebb lehetett volna, ha a kapitány időben segítséget kér rádión. 

A gyanúsítás szerint a Viking Sigyn nem vett fel kapcsolatot előzéskor a Hableánnyal, és hídszűkületben próbált előzni, ami tilos.  Dr. Sógor Zsolt szerint a tragédiát rögzítő két és fél perces kamerafelvételeken látszik, amint a víz alá nyomja a 27 méter hosszú és 55 tonnás Hableányt a 135 méteres, 2000 tonnás monstrum. Amiként az is, hogy a Viking Sigyn 50 méteren belül megállt, aztán a sodrással hátrált, majd a motort bekapcsolva 800 métert előrement és kikötött. 

"A felső fedélzeten tartózkodó utasok elmondták, hogy a vízben embereket láttak, tehát a személyzetnek is tudnia kellett erről, mégsem álltak meg azonnal, nem használták a mentőcsónakokat sem" -  magyarázta Sógor. 

A tragédiát okozó hajó mögött 100 méterrel egy másik Viking jármű is haladt akkor. 

"Ha a kapitány időben rádión átszól a kollégájának, minden bizonnyal több ember megmenthető lett volna. A bizonyítási eljárás része lesz kideríteni azt is, hogy a 135 méteres hajó kapitányi hídjáról nézve milyen terület esik a holttérbe" – árulta el a korábban nyomozóként is ismert ügyvéd.

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.