tóth gabi
Megdöbbentõ adatok láttak napvilágot: az Európában forgalomba helyezett új gépkocsik közel másfélszer annyit fogyasztanak, mint amit a gyártók ígérnek. Ezt egy független környezetvédelmi szervezet tanulmánya állítja, amiben a kutatók megállapítják, hogy tavalyhoz képest semmit nem javult a helyzet.
Az International Council on Clean Transportation (ICCT) nevű szervezet felháborító eredményt közölt: az új gépkocsik átlagosan 42 százalékkal több üzemanyagot fogyasztanak, mint szabványos körülmények között kellene. A nagyobb fogyasztás ráadásul nemcsak a környezetet szennyezi jobban! Hatalmas hátrány még, hogy 400 euróval, azaz több mint 120 ezer forinttal fizetnek többen üzemanyagért az autósok. A kutatások ugyanarra az eredményre jutottak, mint tavaly: a helyzet semmit nem javult a dízelbotrány óta. Pedig akkor is az volt a baj, hogy a gyártók átverték az autósokat, és hamis adatokat közöltek - csak akkor nem a fogyasztásról, hanem a károsanyag-kibocsátásról.
Korábban lapunk is beszámolt, hogy a dízel kipufogógáz hetedik helyen áll a lehetséges rákkeltő anyagok listáján. Ám két éve a BMW-nél, majd a Volkswagen-nél, legutóbb pedig a Porschénél is kiderült: sokkal nagyobb a dízelautók károsanyag-kibocsátása, mint amennyit a hivatalos statisztikában feltüntettek. A botrány során a német Nemzeti Dízelcsúcson résztvevő autógyártók érintettjei vállalták, hogy a forgalomban lévő, több mint 5 millió autó szoftverfrissítés költségeit állják.
Viszont úgy tűnik, a hatalmas botrány sem volt elég, hogy jobban odafigyeljenek az autógyártók… Most kiderült: folyamatosan átvernek az üzemanyagfogyasztásról kiadott adatokkal is.
Tíz éve még csak 15 százalék volt a különbség a gyári adat és a valóságban mért érték között, most meg 42 százalék! Fontos lenne, hogy végre Európa szerte büntetni lehessen a trükközést, az adatok meghamisítását. Különben semmi sem fog változni
- mondja Peter Mock, az ICCT európai igazgatója.