
Bajban Simicska Közgépe. Az utolsó kapcsolja le a villanyt
Tavaly szeptemberben az volt a hír, hogy a Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó Közgép Zrt. társulva egy olasz céggel versenytársaihoz képest egyharmaddal kevesebbért építené meg az M4-es autópálya 27 kilométeres szakaszát. Aztán mégsem nyert a legjobbnak tûnõ ajánlat. Úgy tûnik, a cég megy a levesbe.
A Közgép és az Itinera páros ajánlata 58 milliárd forint volt, de a Hódút-Duna Aszfalt-A-Híd konzorcium 83 milliárd forintos ajánlatát hirdették ki győztesként. Ugyanis a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) szerint a Közgép költségvetése megalapozatlan volt, ennyi pénzből nem lehet elvégezni a munkát. A magyarepitok.hu szerint vélhetően a legjobban a Közgép Zrt. vezetősége jönne zavarba, ha valóban ennyi pénzből kéne tető alá hozniuk a beruházást.
Megártott a főnök G-napja
De mi történt a hajdan szebb napokat megélt céggel, hiszen Simicska elhíresült „G-napja” után alig 2 évvel elmondható, hogy a Közgép Zrt. Vida Ildikó vezérigazgatósága idején is egyre mélyebbre süllyed. Elég volt egy logikátlannak tűnő politikai hiszti és a 2014-ben 720 főt alkalmazó és sok tucat alvállalkozót folyamatosan megbízó társaság működése alapjaiban rendült meg. Az ágazaton belül közismert tény, hogy a társaság szakemberei más cégekhez szerződnek el.
Nem is akartak nyerni?
De térjünk vissza az M4-es beruházáshoz. Nem világos, hogy miért adott be a Közgép irreálisnak tűnő árajánlatot, hiszen tudható volt, hogy az ilyeneket kizárhatják a pályázók közül. Egyes ágazati szakértők szerint esze ágában sem volt a társaságnak, hogy nyerjen. Persze ez súlyos vád lenne, ha nem támasztaná alá a Magyar Építők birtokába került információ, ami azt mutatja, hogy a Közgép ajánlata alapvetően hamis állításokat is tartalmazott.
Nem létező termelési kapacitás
Az útépítéshez a Közgép és az Itinera például
olyan nagyváradi betonkeverőt jelölt meg óránként 200 tonnás kapacitású beszerzési helyként, melynek a kapacitása maximuma 120 tonna volt.
A két cég beszállító eszközei sem voltak alkalmasak arra, hogy a megfelelő állapotban juttassák el az aszfaltot a román határ és Berettyóújfalu közötti helyszínre. Emellett a határnál esetlegesen fellépő torlódásokat sem vették figyelembe, holott az aszfalt beszállításánál szigorú időkorlátok vannak.
Földet víz alól?
További problémát jelentett a projekthez szükséges, jelentős mennyiségű föld biztosítása. A kitermelt földet fel kellett volna javítani. Az ajánlattevő meg is jelölte a feljavító anyaghoz szükséges kitermelő helyeket, a megjelölt pontokon ötméteres mélységből kívánták kinyerni a szükséges anyagot, ott azonban ezeken a területeken víz van.
Kézzel nyomták volna a betonba a 150 kilós acélvázat?!
Az ajánlatban bizonyos költségek nem szerepeltek. Például az útépítéshez használt betonnál a dilatáció miatt szükséges bevágásokhoz nem szerepelt az ehhez szükséges vágóberendezés, így az alkalmazásának a költségével sem számolt. Amikor ezt számon kérték rajta, az ajánlattevő azzal védekezett, hogy emberi erőforrással oldja meg a problémát, vagyis kézzel fogják a betömörített betonba benyomni a 150 kilós acélvázat.
Nem az ár volt a döntő
A Magyar Építők informátora szerint nem az irreálisnak mondható ár volt a döntő abban, hogy nem a Közgép ajánlata nyert. Ennél sokkal fontosabb volt, hogy a kivitelezéshez szükséges műszaki megoldásokat nem tudta megfelelően alátámasztani. A bukott beruházás után meglehet, hogy a Közgép megy a levesbe. Ha így lesz, ki oltja le a cégnél a villanyt?






