tóth gabi
Sokszor fordult elõ az elmúlt években, hogy kábellopás miatt nem járhatott a HÉV vagy a villamos. Ennek most vége, a tolvajokat ugyanis az "okoskábel" megjelöli, így mostantól biztos, hogy horogra akadnak...
Sokszor bosszankodnak az utasok, mert nem jár a HÉV, a vonat - és gyakran kiderül, hogy nem gázolás, hanem vezetéklopás miatt késünk el a munkából, az iskolából. Az egész országban gyakoriak a kábellopások, és ez a BKV számára is problémát jelentett - de remélhetőleg csak eddig.
A felsővezetéklopás nem csak a forgalmat állítja le és anyagi kárt okoz, de az elvágott, lelógó, feszültség alatt álló kábelvégek sokszor közvetlen balesetveszélyt is okoznak.
A BKV régóta próbálkozik a hatóságokkal együtt, hogy megoldják ezt a problémát.
A kábellopásokat az úgynevezett "aktív kábelvédelmi rendszerrel" lehet megakadályozni. Ilyen már több, tolvajok által veszélyeztetett vonalon is üzemel. A rendszer azonnal jelez, ha valaki lopni akar, vagyis a tolvajok elfogásában is nagy segítséget jelent.
De az is nagyon fontos, hogy a tolvajokat nagyobb bizonyossággal lehet azonosítani. A "passzív védelem" a szabad szemmel láthatatlan nanotechnológia elvén működik - és autóknál, más értékes berendezéseknél is évek óta sikerrel alkalmazzák. Ez a technológia már a felsővezetékek védelmére is alkalmassá vált. Az így kezelt vezetékek azonosítható nyomot hagynak a tolvajok kezén, ruháján, vagy a lopott kábel szállítására használt autón.
Az ellenőrzéshez különleges megvilágító eszköz kell, ilyen pedig van a rendőrségnek. Egyszerűbb bizonyítani a bűntényt, mert egyértelműen láthatóak a nyomok és azonosíthatóak az eszközök. Az ilyen bizonyítékokat a bírósági gyakorlatban is bizonyító erejűnek fogadják el.
A BKV több HÉV- és villamosvonalon is telepíti a rendszert. A munkát folytatni fogják, a közeljövőben minden lopás szempontjából veszélyeztetett hálózatot ellátnak ilyen eszközzel.