tóth gabi
Új tervvel állt elõ a fõváros, hogy végre elkezdõdhessen a 3-as metró felújítása. Az állomásokat egyszerûen kihagyják, maradnak olyanok, mint most. És már 40 éve...
A Magyar Nemzet szellőztette meg a legújabb tervet, hogy – kényszerűségből – lemondana a főváros az állomások felújításáról. Így sokkal kevesebbe kerülne az egész: 140 milliárd helyett 70 milliárd forintba. Ahhoz viszont, hogy az Európai Uniótól támogatást kapjon Budapest a még így is hatalmas összegre, meg kell felelni bizonyos feltételeknek. Úgy tudjuk, például ilyen feltétel, hogy akadálymentesek legyenek a megállók. Ha viszont nem újítják fel az állomásokat, akadálymentesítés sem lesz. Akkor pedig Magyarországnak kell kifizetnie mindent.
Az ötlet, hogy nem akarják felújítani az állomásokat, szakmai szempontból értelmetlen
– mondta a %Ripost% érdeklődésére Bíró Endre, a Metróért Egyesület elnöke. Ez a szervezet független a fővárostól, tagjai közlekedési szakemberek. – Egy üzemelő metróvonal egy komplex rendszer, nem lehet külön-külön kezelni például a sínpályát, a járműveket és az állomásokat.
El sem tudjuk képzelni, mi járhat azok fejében, akik ezt az ötletet kitalálták. Például az alagútban lévő főszellőzők megújulnának, az állomásokon lévők meg nem? Az állomások áramellátására maradna a már 40 éve üzemelő berendezés? A mozgólépcsők cseréje, felújítása elmaradna? Mi lenne a tűzoltórendszerekkel? – sorolta kérdéseit az egyesület elnöke.
Mindenesetre a kocsikat már elkezdték rendbe tenni Oroszországban. Az első szerelvény meg is érkezett már. Most utasok nélkül, homokzsákokkal telepakolva tesztelik.
A Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége közleményt adott ki, ebben azt követelik, hogy akadálymentesítsék a 3-as metrót. Ha ez nem történik meg, akkor ismét évtizedekre kizárják a mozgássérült embereket Budapest legforgalmasabb metróvonalának használatából – írják. Az egyesület szerint ráadásul az akadálymentes közösségi közlekedés megteremtése kötelező, és nemcsak a mozgáskorlátozott emberek számára fontos, hanem megkönnyíti az idős emberek, a babakocsival közlekedők és a poggyászt cipelők utazását is.
Napi 500 ezer utast szállít a metró. Ezzel nem lehet szórakozni, ezt fel kell újítani!
– jelentette ki a főpolgármester. Tarlós István pénteki sajtótájékoztatóján azzal magyarázta, hogy az állomások maradnak úgy, ahogy vannak, hogy nincs a felújításukra pénz.
– Egyszerűen annyira drágák az állomások felújítására beérkezett ajánlatok, hogy arra sem a fővárosnak, sem a BKV-nak nincs fedezete. Amennyiben a kormány nem segít, és nem ad több pénzt az eredetileg tervezettnél, egyszerűen nem lesz miből felújítani az állomásokat.
A metró a felújítás után biztonságos lesz. Kicserélnek mindent, ami ehhez szükséges, csak az állomásokhoz nem fognak hozzányúlni – mondta a főpolgármester, aki Orbán Viktor miniszterelnökhöz fordult segítségért, mert, mint mondta, eddig is segített a metrófelújítás ügyében a fővárosnak.