kulcsár edina
A fiatal nő nem tüntette fel az Instagram-bejegyzéseinél, hogy azok reklámposztok, ezért bírságot róttak ki rá.
Kellemetlen helyzetbe került Berki Krisztián felesége! Berki Mazsit ugyanis 2,2 millió forintra büntette meg a Gazdasági Versenyhivatal, amiért anélkül reklámozta egy kereskedő cég óráit a közösségi oldalán, hogy megjelölte volna a posztok fizetett jellegét. A bújtatott reklámozás tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak minősül, ami miatt már számos alkalommal járt el a GVH – olvasható a hivatal oldalán.
A versenyhivatal eljárásában Berki Renáta Instagramon közzétett posztjait vizsgálta, melyekkel az influenszer egy óra- és ékszerkereskedő vállalkozás termékeit népszerűsítette hónapokon keresztül. Bár a véleményvezér ellenszolgáltatást kapott a megjelenésért, a fogyasztók ezt nem ismerhették fel a bejegyzésekből. Ezzel a hirdető és az influenszer megszegte a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokról szóló törvényt, mely alapján a közöttük lévő kereskedelmi viszonyt egyértelműen, közérthetően és jól észlelhetően a fogyasztók tudomására kell hozni.
A vizsgálat feltárta azt is, hogy az influenszernek az órakereskedő céggel kötött megállapodása alapján egyébként szerződéses kötelezettsége lett volna a posztok reklámként való megjelölése.
A GVH Berki Renáta cégére 2,2 millió forint, míg a órakereskedő cég számára 1,2 millió forint versenyfelügyeleti bírságot szabott ki. A hatóság a bírság kiszabásakor enyhítő körülményként vette figyelembe vette, hogy a véleményvezér az eljárás alatt a jogszabályokhoz igazította gyakorlatát és minden kérdéses posztjába utólag beillesztette a #reklám megjelölést. A kereskedő cég is önként befejezte a vizsgált reklámozást.