tóth gabi
Andy Vajna nemcsak rengeteg filmet vitt sikerre, de több újítást is hozott a filmiparba. Az American Film Market mellett õ alapította meg az elsõ független produceri céget.
Miután leszámolt a parókakészítő cégével, Andy Vajna belefogott a filmiparba. Hongkongban létrehozta Panasia Film filmforgalmazó cégét, ami annyira eredményesen működött, hogy lehetőséget kapott a terjeszkedésre, utána pedig nem volt megállás.
Mások pénzén csináltak filmeket
A 70-es évek elején Andy Vajna volt az, aki Dino De Laurentiissel kitalálta a „pre-salest”. A producerek ötlete az volt, hogy mielőtt belekezdenek egy film gyártásába, a lehetséges partnereknek eladják, majd a befolyt összegből megcsinálják a produkciót. Ezt azonban komoly munkák előzték meg, hiszen Vajnáéknak egy olyan projektet kellett összerakniuk, amire volt érdeklődés. A feladatot könnyedén megugrották, képesek voltak arra, hogy eladjanak egy olyan filmet a világnak, ami még nem is létezett.
Megalapította az American Film Marketet
Vajnának az is szemet szúrt, hogy a franciaországi Cannes a filmfesztivál idején élhetetlen, ezért nem tudják normális körülmények között megrendezni a filmvásárt. Így 1976-ban társával, Mario Kassarral létrehozta az első produceri cégét, amely később a világ legbefolyásosabb produkciós vállalatai és filmforgalmazói sorába emelkedett, majd 1981-ben megalapította az American Film Marketet, ami ma már a világ legnagyobb filmvására.
Felsrófolta az árakat
A Carolco Pictures volt az első olyan független filmes cég, ahol olyan filmsztárok hittek a tudásában, mint Sylvester Stallone, Bruce Willis vagy Arnold Schwarzenegger. Vajnáék annyira magas fizetést kínáltak a színészeknek és a forgatókönyvíróknak, hogy a hollywoodi stúdiók nem tudtak mit kezdeni velük. Joe Eszterhas magyar származású amerikai forgatókönyvíró és producer az Elemi ösztön című filmért 4,5 millió dollárt kapott, holott a megszokott forgatókönyvírói fizetés akkor még csak 50 ezer dollár volt.
Meglátta a lehetőséget a képregénysztárokban
Andy Vajna már a 70-es évek végén is előre gondolkodott. Olyan képregények jogát vette meg, mint a Pókember, Superman vagy a Fantasztikus Négyes.
„Andy majdnem megvette az összes képregényt is, ami a 70-es évek végén szenzációnak számított.
Ma ebből él Hollywood, ám neki már akkor a fejében volt az, hogy ezekből jó filmeket lehet csinálni
– emlékezett vissza Návai Anikó, aki nagyon jó barátságot ápolt a producerrel.
Hogy hogyan újította meg Andy Vajna Hollywoodot az akciófilmekkel, kiderül a csütörtöki Ripost napilapból!
Vajna nevéhez olyan filmek fűződnek, mint a Terminátor 3, a Rambo első három része, a Vörös zsaru vagy a Die Hard 3.