kulcsár edina
Egy kanadai egészségügyi szervezet azt szeretné elérni, hogy a cukros üdítõk dobozaira is hasonló, elrettentõ címkék kerüljenek, mint a cigarettás dobozokra. A figyelmeztetõ címkéktõl és cukros italok megadóztatásától azt várják, hogy csökkenni fog a gyermekkori elhízás és a cukorbetegség.
A fiatalok rengeteg cukrot visznek be a szervezetükbe, és sokuk nincs tisztában annak káros hatásaival. Ráadásul hozzáadott cukor nem csak az üdítőkben van, hanem lassan már minden élelmiszer közkedvelt adalékanyagává vált az élelmiszergyártók körében. Ezáltal bizonyos fokú függőséget is kialakítanak a fogyasztókban a termékeik iránt.
Ha a cukros üdítőkre felkerülnek az elrettentő címkék, nagy esély van rá, hogy csökkenni fog a fogyasztásuk, ezáltal az elhízás, a cukorbetegség és a fogszuvasodás is csökkenhet a fiatalok körében. Ráadásul a szülők is egészségtudatosabban vásárolhatnak a gyermekeiknek.
Legutóbb a briteknél szorgalmazták a cukros üdítők megadóztatását, hivatkozva a mexikói példára, ahol 10 %-os adót vetettek ki a cukrozott üdítőkre. Az intézkedés nyomán 6%-al csökkent az országban a cukorfogyasztás. A finneknél pedig már 2011 óta adóztatják a magas cukortartalmú italokat. A brit próbálkozás nem járt sikerrel, pedig még a világhírű sztárszakács, Jamie Oliver is beállt a sorba, hogy aláírásokat gyűjtsön.
A kanadai közegészségügyi minisztérium szóvivője szerint a kormánynak nem áll szándékában megadóztatni a cukrot, vagy kötelezni a vállalatokat, hogy a figyelmeztető címkéket tegyenek a termékeikre.
A harcos kedvű, cukorellenes csoport azonban nem adja fel a próbálkozást. Egészen addig kampányolnak majd, amíg el nem érik céljaikat. Jelenleg is egyre több országban terjednek különféle cukorellenes mozgalmak, így, ha elegendő tömeg áll a kezdeményezések mögé, akár pár év múlva már a cukrozott üdítők dobozain is szuvas fogak, vaskos pocakok és szívműtétek képeit csodálhatjuk, miközben mérgezzük magunkat.
Forrás: cbc.ca