OTTHONKA

Elromlott a légkondid? Szenzációs tippek, hogy éld túl a hőséget

Egyre elviselhetetlenebb a hőség nyáron. Védekezésül sokan szereltetnek be légkondicionálót. De mi van akkor, ha elromlik? Szuper ötleteket mutatunk, melyek segítenek túlélni a kánikulát.
címkék:

Egyre több, hőgutával, kibírhatatlan forrósággal támadó nap fenyeget a nyári időszakban. Lassan már művészetté válik a hőérzet csökkentése.  Előnyben vannak, akiknek a lakását, munkahelyét légkondicionáló berendezés teszi kibírhatóvá.

Ám, ha az tönkremegy, nekik még nagyobb megrázkódtatás az embertelen meleg. Mutatunk 11 trükköt, mellyel csökkentheted a valós hőmérsékletet vagy legalább a hőérzetet.

1. Csukd be az ablakot

Napközben, amikor csak úgy árad a meleg mindenhonnan, szigeteld a lakást. Csukd be az ablakokat, ereszd le a redőnyöket, húzd be a függönyöket. A sötét színű sötétítő függöny talán nem ereszti be a fényt, de beszívja és sugározza magából a hőt. Ha nincs redőnyöd, akkor inkább világos színű sötétítőt tegyél fel nyáron.

Ha éjszaka lehűl, vagy hajnalban, nyisd ki az ablakokat, és frissítsd fel a levegőt.

2. Ventilátor

Ha oszcillációs (tehát 90 fokban jobbra-balra mozgó) vagy doboz ventilátorod van, helyezd az ajtó közelébe, úgy, hogy a szemben lévő fal felé kavarja a levegőt. Ha a szoba mélyére, a fal mellé teszed, akkor a helyiség saját melegét cirkulálja, és még nagyobb lesz a hőség.

Nagyon hatásos, sokkal hidegebb lesz a kavart levegő, ha egy nagy tál jeges vizet helyezel közvetlenül a ventilátor elé.

A mennyezeti ventilátort úgy állítsd be, hogy lefelé keverje a levegőt. Hűvösebbnek fog tűnni.

3. Hideg ételek

Ha salátát, gyümölcsöt eszel, nem kell bekapcsolnod sem a tűzhelyet, sem a sütőt.

A nyers ételek a testedet sem fűtik fel. Ha mégis főtt ételre vágysz, készítsd el a nyári konyhában vagy a hordozható napelemes tűzhelyen.

4. Alkoholos és koffeines italok

Ne fogyassz vagy legalább kevesebbet az alkoholos és koffeint tartalmazó italokból. Mindkettő vizelethajtóként hat. A túlzott fogyasztása a nagy melegben kiszáradáshoz vezethet. A víz hűvösen tart. Igyál belőle napi 8 pohárral.

5. Ne tartózkodj a napon

Ha dolgod van a lakáson kívül, próbáld ezt a korai órákban elvégezni vagy napnyugta után.

6. Öltözék

Laza, világos színű ruhákat viselj. Otthon a legkevesebb textil takarjon.

7. Fürdő

Naponta többször zuhanyozz le hideg vízzel.

Ha módodban áll, járj el úszni, strandolni.

8. Kapcsold le a lámpákat

Csak a legszükségesebb fényeket kapcsold be, főleg ha még izzólámpát használsz. A kompakt fénycsövek nem csak energiatakarékosak, de a hőkisugárzásuk is elenyésző.

9. Párátlanító

A párás meleg sokkal kínzóbb, mint a száraz meleg. A tusolást és a mosást végezd lehetőleg kora reggel vagy este. Így nappal kevesebb pára kerül a légtérbe. Érdemes egy jó minőségű párátlanító készülékbe beruházni.

10. Lent hidegebb

Jól tudod, hogy a meleg levegő felfelé áramlik. Emiatt is célszerű a nagy hőség idején az alsóbb helyiségekben tartózkodni. Ott jó pár fokkal hűvösebb a levegő. Ez persze a több szintes házakra vonatkozik.

11. Vizes törölköző

Egy kis törölközőt márts be hideg vízbe.

Csavard vagy csak nyomkodd ki, és tekerd a nyakad köré.

Célravezető módszer az áramló vér, ezzel együtt a test közvetlen lehűtése is:

Lazán nyomj egy hűtőtasakot a nyaki verőérre vagy a combverőérre.

 

 

címkék: