tóth gabi
Az biztos, hogy amíg a kicsinek egy mobil vagy tablet van a kezében, nincs vele gond. Pedig ha belegondolnánk, hogy ez milyen következményekkel járhat, garantáltan máshogy döntenénk. Mit tanácsol az Egészségügyi Világszervezet, a WHO ebben a témában, ezt mutatjuk most meg
Megszokott látvány, hogy utazás közben vagy vendéglőben a pici gyereknek tabletet, mobiltelefont adnak a kezébe, csak hogy nyugton maradjon. Pedig mennyivel hasznosabb lenne, ha együtt nézegetnék a suhanó autókat, házakat, embereket, és beszélgetnének. Babanyelven, akár. Ha ezzel a kényelmes módszerrel foglalják le a kicsiket a szülők, amikor épp nagyon is ráérnek, akkor vajon mi történik az otthonukban?
A világjelenség láttán már a WHO, az Egészségügyi Világszervezet is megfogalmazta az ajánlását:
Kétéves koruk előtt egyáltalán ne ültessük a gyereket képernyő elé, négyéves korukig is csupán legfeljebb napi 1 órát. Ebbe beletartozik a televízió és a számítógépes játék is.
A legkisebbeknek mozogniuk és aludniuk kellene, és nem egyhelybe láncolva képernyőt bámulni.
Az, hogy körülbelül mikortól lehet óvatosan adagolni a képernyő nézegetését, abban nem teljes az egyetértés a különböző államok egészségügyi felelősei között. Kanadában például 2 év az ajánlott korhatár, az USA-ban másfél év, Nagy-Britanniában pedig semmiféle korhatárt nem állítottak fel.
MIÉRT NEM AJÁNLOTT?
Biztos te is tapasztaltad, mennyire elbűvöli a gyerekeket a számítógépes játék, a rajzfilm. Kerekre nyitott szemmel, szinte mozdulatlanul képesek órákig bámulni a képernyőt.
Az biztos, hogy amíg a mobilod vagy egy tablet a kezében van, nincs vele gond. De biztos, hogy ezt szeretnéd?
Amíg az adathordozót nézik, passzívan ülnek, nem mozognak a gyerekek. Pedig ebben a korban a mozgás a legfontosabb!
Elégséges mozgás híján pedig jönnek a gondok:
Növekszik az elhízott gyermekek száma világszerte. Jól tudjuk, hogy belőlük nagy valószínűséggel elhízott felnőttek lesznek, akik a súlyfelesleg miatt jobban ki lesznek téve a civilizációs betegségeknek, mint a szív-és érrendszeri megbetegedések, a rák, a cukorbaj. Itt borítékolható a rövidebb élettartam.
Nincs anya, aki, ha belegondol, ezt szánná a gyerekének!
A képernyő a kicsik alvásritmusát is megzavarja. A kiáradó kékes fény meggátolja a melatonin képződést, beavatkozik a gyermek természetes ciklusába.
Az alvás pedig a másik nagyon fontos program a picik számára. Agyuk, idegeik fejlődéséhez elengedhetetlen a koruknak megfelelő mennyiségű, alvással töltött óraszám.
Nézzük, hogy melyik korosztálynak napi hány órát ajánlott alvással, hányat mozgással töltenie. A WHO azt is meghatározta, hogy a különböző korosztályok számára mennyi az aktív mozgással töltött ideális idő. Maximálták a legkisebbek mozgásszegényen, azaz például babakocsiban bekötve töltött idejét is. Ugyanis, ha lehetetlenné tesszük, hogy a legfiatalabbak kielégítsék természetes mozgásigényüket, fontos tanulási, fejlődési lehetőségeikben akadályozzuk őket.
Képernyő: Egyáltalán ne töltsenek időt a képernyő előtt.
Alvás: Napi 14-17 óra alvásra van szükségük.
Mozgás: A kisbabák számára is fontos a mozgás. Naponta 30 percet a hasukon fekve töltsenek. (Természetesen NE a tabletet bámulva!)
Mozgásszegény helyzet: Egyszerre 1 óránál több időt ne töltsenek babakocsiba, autós ülésbe, babahordozóba rögzítve.
Alvás: Napi 12-16 óra ajánlott.
Mozgás: Az ajánlott fizikai aktivitás ideje naponta legalább 3 óra.
Mozgásszegény: Ebben a korban sem tanácsolják, hogy a kisgyerek egyszerre 1 óránál több időt töltsön szabad mozgásától megfosztva.
Alvás: 10-13 óra alvás szükséges.
Képernyő: legfeljebb 1 óra a képernyő nézegetésére javasolt idő.
Sokkal jobban fejlődik a kisgyermekek beszéd- és kommunikációs készsége, ha a szülő mesét, verset olvas fel csemetéjének. Ennek tempóját jobban felfogja, mint a száguldó képek egymásutánját. Ilyenkor arra is van idő, hogy a kicsi kérdezzen, s megbeszéljék a felmerült gondolatokat.
A teljes passzivitásnál, mint amilyen például egy rajzfilm nézése, egy fokkal hasznosabbak a gyermekeket bevonni, mozgásra késztetni igyekvő programok. Itt is értékesebb, ha ezt az időt is a szülő társaságában tölti a gyermek. Ha együtt nézik, akkor a felnőtt segítheti, felügyelheti a tevékenység végrehajtását.
Együtt tornázni mennyivel több nevetéssel jár, mint merev arccal, egyedül nézni a sugárzó képernyőt.