tóth gabi
Kevesen tudják elképzelni, hogy koromlerakódás miatt milliós kár keletkezzen egy kocsiban. Pedig sajnos van ilyen, és a javítási költség csak az egyik gond, ugyanis durván hosszú ideig tarthat a szervizelés. Inkább előzzük meg a bajt, mutatjuk az intő jeleket, amikre érdemes figyelni!
A bajt sokszor jelzi elsőként a műszerfalon világító DPF szűrő csekklámpa, esetleg villogó „engine” csekklámpa, utalva rá, hogy el van tömődve a szűrő. Gyanús lehet, ha hirtelen megnő a fogyasztás, vagy ha a jármű „szervizmódba” teszi magát, ami miatt a teljesítményben is érzékelhető a korlátozott fordulatszám. A régi típusú autók esetében a „check engine” lámpa is kigyulladhat. Ha ennyi jel láttán sem kapunk észbe, súlyos következményekkel is számolhatunk.
Mintha befogott orral akarnánk levegőt venni
„Ha a keletkező kipufogógáz betömíti a rendszert, azzal más alkatrészeket is tönkretehet: sokszor van csőrepedés, sérül a szűrő hőmérsékleti vagy nyomáskülönbség szenzora, sőt a motorban is kár keletkezhet, mert nem tud távozni a gáz. Olyan ez, mintha befogott orral akarnánk levegőt venni – magyarázza Nyolcas-Kállai Norbert mérnök, a TerraClean technológia szakértője. – A fellépő hibák javítása, például EGR szelep és a hozzátartozó csőrendszer, az izzógyertyacsere, vagy a befecskendező rendszer felújítása sok idő, a tönkretett alkatrészek cseréje pedig horribilis összeg lehet.”
Az eltömődés kihathat az EGR rendszerre is, aminek feladata, hogy újrahasznosítsa a kipufogógáz egy részét. Ilyenkor az elektronika dönti el, mikor és mennyi kipufogó gázt fog visszavezetni a motorba, hogy azt újra elégesse. Ha ez a rendszer hibásodik meg, egyes alkatrészek javítása sok százezres tételt jelent.
„A magyar autópopuláció átlagéletkora 14,2 év. Tele vagyunk használt autókkal, ezek közt rengeteg a dízel, de újabban már benzines autókban is gyakran van EGR rendszer, korom részecskeszűrő. Épp ezért számolhatunk vele, hogy a probléma egyre gyakrabban üti fel a fejét” – mondja Norbert a szakember.
Napok helyett másfél óra alatt javítható
Ha a részecskeszűrő eltömődik, az mindig csak okozat. Olyan ez, mint a láz: meg kell találni a kiváltó okot, okokat. Mi ilyenkor egy szoftver segítségével olvassuk ki a hibakódot, ami fényt derít a további meghibásodásokra. Kimérjük a kipufogórendszer ellenállását is, amiből százalékosan megállapítható az eltömődés mértéke. Ettől függ, hogy milyen technológiát alkalmazunk a tisztításra” – mondja Gidófalvi Nándor Loránd gépész, a TerraClean technológia szakértője.
Mi történik ezután? A megszokott módszer, hogy ilyenkor a DPF szűrőt leszerelik, majd egy centrumba továbbítják, ahol valamilyen savas anyaggal vagy vízzel megtisztítják, esetleg kiégetik. Ezt követően juttatják vissza az eredeti szervizbe, ahol visszaszerelik, a komplett folyamat pedig 2-3 napot is igénybe vehet. Erre kínál alternatívát a TerraClean, ahol a részecskeszűrő tisztítás mindössze másfél óra.
Ilyenkor egy speciális, alifás üzemanyagot juttatnak a részecskeszűrőbe, egy gép segítségével mely a folyadékot habbá konvertálja. Ez a hab a szűrőbe jutva terjedni kezd, kitölti azt, és reakcióba lép a korommal, melynek hatására szén-dioxid, és vízgőz távozik a kipufogón keresztül. Egy ilyen négy szakaszos szabadalmaztatott tisztítás során a teljes szűrő végigtisztítható, leszerelni sem szükséges. Aki kíváncsi, végig is nézheti a folyamatot a szervizben, ami után a méréseket és a hibakódokat is megkapja jegyzőkönyv formájában. Így a tulajdonos pontosan nyomon követheti, mi történik az autóval, ahelyett, hogy egy több napos és számára láthatatlan procedúrára hagyatkozna.
A TerraClean itthon elsőként honosította meg ezt a nemzetközi szabadalommal rendelkező tisztítási technológiát, amivel könnyen, gyorsan távolítja el a motorban lerakódott karbont, kátrányt, lakkot vagy egyéb szennyeződéseket. Ez növeli az autó élettartamát, optimalizálja a teljesítményt, csökkenti az üzemanyag-fogyasztást és hosszú távon akár sok pénzt spórol a tulajdonosnak.
Ilyen szolgáltatás a rendszermotor tisztítás is, ami a befecskendezési ponttól a kipufogó végéig mindent áttisztít, karbantart és korommentesít. Ennek az elvégzése 30 ezer kilométerenként lenne ajánlott, így el lehet képzelni, milyen lerakódást kell eltávolítanunk egy 2-300 ezer kilométert is megtett jármű esetében! Ez az eljárás évekkel hosszabbíthatja meg a motor élettartamát” – hangsúlyozza a szakember.
A TerraClean Európa nagyvárosaiban már 7 éve jelen van, nálunk azonban csak 2018-tól vált elérhetővé. Jelenleg Budapesten és vonzáskörzetében elérhető, ám gyorsan terjeszkedik. A technológia teljességgel mobil, így akár mozgó szolgáltatásként is végezhető, de arra is van mód, hogy már működő autószervizekben kerüljön bevezetésre. A cél egy országos szolgáltatói hálózat kiépítése, ahol a vidéki városok lakói is élvezhetik a könnyebb, gyorsabb javítási módszerek előnyeit.