LEGFRISSEBB

Ví­rus­ként ter­jed a 85 ezret ígérő adat­ha­lász üze­nete

A hamis lin­kek egyet­len célja, hogy minél több sze­mé­lyes in­for­má­ciót ki­szed­je­nek gya­nút­lan ál­do­za­ta­ik­tól, ami­ket aztán jó pén­zért el­ad­hat­nak mar­ke­ting­cé­lokra.

Néhány kérdés megválaszolásáért 85 ezer forintos vásárlási utalványt ígér a Tesco nevében egy Facebook-bejegyzés, ami olyan gyorsan terjed, mint a vírus. Nem csoda: a kuponhoz csak az juthat hozzá, aki legalább tizenöt ismerősének tovább küldi a linket. Azaz az sem: ugyanis az áruházlánc nem hirdetett ilyen játékot. A Facebookon terjedő link egy hamis weboldalra mutat, ahol a válaszadás után elkérik a személyes adatokat, a kupon kiadására hivatkozva.

EZEKET OLVASTAD MÁR?

A hamis linket alighanem adathalászok hozták létre, akiknek az egyetlen célja, hogy minél több személyes információt kiszedjenek gyanútlan áldozataiktól, amiket aztán jó pénzért eladhatnak marketingcélokra. Többféle módszerrel dolgoznak: a zsarolóvírusoknál, a lehallgatásnál és a kémprogramoknál látszólag ártalmatlanabb az, amikor megtévesztő weboldalak segítségével, e-mailben, telefonon vagy sms-ben próbálnak adatokat gyűjteni. Ámde ezeknek a módszereknek dőlnek be a legtöbben!

Az adathalászok jól ismert, sok ügyféllel rendelkező cégek nevével élnek vissza. Előfordul, hogy lemásolják a cégek weboldalát. Még veszélyesebb a célzott adathalászat: a kiszemelt embereket internetes tevékenységük alapján figyelik meg. Így áldozataiknak testreszabott, kevésbé gyanús e-maileket küldhetnek.

Telefonon is folyik adathalászat: Lászlót (teljes nevét és arcát nem akarta vállalni) egy nem létező közvéleménykutató cég kereste meg, és egyéb kérdések közé csempészve olyan kérdéseket tettek fel, ami alapján a fiatalember beazonosíthatóvá vált, egyúttal megismerték szokásait, érdeklődését, politikai nézeteit.

Arról, hogyan értékesítik a kicsalt adatokat és hogyan védekezhetsz az adathalászok ellen, a mai Ripostban olvashatsz!

Eközben a címlapon