kulcsár edina
Nincs üresjárat a kereskedelemben: alig ért véget az iskolakezdési szezon, máris több helyen megjelentek a tél legfontosabb ünnepének kellékei, kiegészítõi, finomságai. Hihetetlen, a háromnapos ünnepre bõ három hónapig hangolnak a kereskedõk.
Miközben odakinn tombol a 29-31 fokos indián nyár, a naptár szerint szeptember közepén járunk, vagyis meteorológiai szempontból is nyár van még, a kereskedők már a karácsonyi ünnepekre hangolják a boltokba betévedőket.
Mandulás és vajas karácsonyi keksz, almás-fahéjas, illetve hókifli ízű csokoládék sorakoznak az Aldiban, a divatcikkeket és kiegészítőket kínáló Kik üzletei roskadásig telve ünnepi díszekkel, hógömbökkel, manó- és rénszarvasfigurákkal, karácsonyi mécsestartókkal és egyéb ünnepi portékákkal. Az Obi internetes oldalán pedig többféle műfenyőt is találunk a 45 centis asztalitól a 180 centis, padlóra állítható példányig, de kínálnak már többek közt karácsonyi csomagolópapírt, adventi díszt és karácsonyfatalpat is. Miközben még jócskán előttünk az őszi szünet, a Halloween, a Mindenszentek, a Halottak napja, a Mikulás és az Advent is.
Miért kell ennyire előrehozni az ünnepet?
A %Ripost% a meglepő kereskedői húzás okairól kérdezte Nyíri Zoltán reklám- és kommunikációs szakembert.
Úgy vélem, a most kihelyezett karácsonyi termékek eladásánál is fontosabb szempont ezeknél az cégeknél, hogy beszéljenek, posztoljanak róluk. Ezért is fontos számukra, hogy elsők legyenek
– érvel Nyíri Zoltán.
„Ez a fajta mesterségesen felpörgetett fogyasztás, melynek kulcsa, hogy sosem elég, ami van, sokakat ösztönözhet vásárlásra az ünnepi portékákból már az ünnep előtt is. A „most vedd meg, mert nem marad"-félelem, illetve a „meglátni és megkívánni”-elv alapján költekezők pedig gyakran később döbbennek rá, hogy felesleges dolgokra szórták el a pénzt, hiszen az igazi ünnepi kínálat majd csak december körül jelenik meg" – figyelmeztet Nyíri Zoltán.
Megosztja az embereket
Az indián nyár idején megjelenő karácsonyi termékek és az általuk gerjesztett hangulat sokakban visszás érzéseket kelt, ugyanakkor az ünnepet kedvelők kellemesen élik meg a korai felhajtást. Felidézik a karácsony varázsát, ismerős dallamok és karácsonyi filmek képsorai jutnak az eszükbe, s akár most elkezdik fejben megtervezni az otthonuk idei ünnepi dekorációját.
A jelenség kapcsán megkerestük az Aldit, a Kiket és az Obit is. Többek közt azt szerettük volna megtudni, mi az oka, hogy ilyen korán kezdik a karácsonyi szezont, s mit szólnak ehhez a vásárlóik, ám lapzártánkig egyik helyről sem kaptunk választ.
Fittyet hánynak a kereskedők a naptárra?
Lehet, hogy mindezek után már januárban polcokra kerülnek a húsvéti csokinyuszik és locsolókölnik?
Nyíri Zoltán reklám- és kommunikációs szakember ez nem fenyeget, de csak azért, mert az üzleti élet más tempót diktál.
„A január a leértékelések időszaka, amikor a karácsonyi szezon megmaradt portékáitól próbálnak megszabadulni a kereskedők. Ezt követi a Valentin-nap és a nőnap, s csak ezután jöhetnek a húsvéti termékek" – magyarázza a szakember.