kulcsár edina
A két éve tartó erzsébetvárosi forgalomkorlátozási káosz eredményeképp Niedermüller Péter polgármester beadta a derekát, és "áthajtási pontokkal" könnyítene a helyi lakosok helyzetén. Ezzel párhuzamosan tovább akadályozza a nem kerületi autósok közlekedését - derült ki a VII. kerületi lakossági fórumon.
Január 2-ától ismét változik a belső-erzsébetvárosi forgalom. Erről tartott lakossági fórumot Niedermüller Péter polgármester, Hajzer János, az EVIN parkolási üzletág vezetője és Sedlák Tibor erzsébetvárosi rendészeti igazgató múlt csütörtökön a Király utcai K11-ben.
A VII. kerület az elmúlt 2 évben hírhedtté vált a szélsőséges autós üldözés miatt. Niedermüller Péter „forgalomcsillapítási mintaprojektjének” keretében élhetetlen útvesztőt csinált Belső-Erzsébetvárosból. A Király utca–Nagykörút–Rákóczi út–Károly krt. határolta területen több egyirányú utca közepét megfordította, ami miatt az eddig jól járható, kisebb utcák azóta is folyamatos dugóban állnak. A helyiek 2 éve panaszkodnak arra, hogy a "Niedermüller-labirintus" miatt gyakran a saját lakhelyüket is csak óriási kerülőkkel tudják megközelíteni. Az értelmetlen korlátozások miatt - sokszor mások életét veszélyeztetve - az autósok tömegesen szabálytalankodnak.
Niedermüller a lakossági fórum nyitányaként kiemelte, hogy a kezdeti cél az volt, hogy csökkentsék a kerületen átmenő forgalmat, csillapítsák a "nyomasztó légszennyezést", és biztonságosabbá tegyék szűk belvárosi utcákat. Ugyanakkor elismerte: bár az átmenőforgalom visszaesett, ez a helyi autósokat is kitérésekre, körökre kényszeríti. Ezért döntöttek úgy - két évnyi panaszáradat után -, hogy a legproblémásabb helyeken áthajtási pontokat hoznak létre, ahova csak áthajtási engedéllyel lehet behajtani (ami azonos a lakossági parkolási engedéllyel). A belső-erzsébetvárosiak számár így átjárhatóbb lesz a Wesselényi és a Dohány utca. Ezzel párhuzamosan olyan kulcsfontosságú utakon, mint a Dob utca, a Klauzál utca és a Király utca, újabb szakaszokat fordítanak meg, amivel onnan is hatalmas kerülőkre kényszerítik a nem kerületi autósokat.
A fórumon résztvevők közül többen is panaszkodtak az elterelések miatt az utcájukban megnövekedett forgalomra.
"Borzalmas lett a forgalomcsillapítástól a Síp utca" - panaszkodott egy ott lakó hölgy, mire Hajzer János elismerte, hogy a Síp és Holló utcáknak valóban "nagy a forgalomterhelése a csillapítás óta".
Az is kiderült, hogy hiába van valakinek rokkantigazolványa, attól azt a felszerelt kamerák még nem fogják látni, és simán feljelentik, ha behajt.
"Utólagos kezelésre lehet majd a rendőrség felé beadni" - hangzott el a megoldás.
Egy Külső-Erzsébetvárosiban lakó férfi Niedermüller szemére vetette, hogy a Nagykörúton kívül lakók nem kapnak áthajtási engedélyt, holott ők is kerületiek, és használják is a főbb utcákat. Azt a választ kapta, hogy pont ez az az átmenő forgalom, amit csillapítani akarnak.
Szerintem egy kerületünk van, nem kéne éket verni a lakosság közé. A lakosság több mint fele Külső-Erzsébetvárosban él
- dohogott a férfi.
Arról már korábban írt a Metropol, hogy a közlekedési korlátozások bevezetése óta Belső-Erzsébetváros lakóinak azzal is szembesülniük kellett, hogy jóval nehezebben tudnak taxit rendelni, és a futárok is ha tehetik, elkerülik a városrészt. Egy középkorú férfi - feltehetően helyi vállalkozók képviseletében - pont a házhoz szállítás ellehetetlenülését sérelmezte.
"Rengeteget kell kiszállítani a VII. kerületben, el sem tudják képzelni, hogy mennyit. Ha nem lehet normálisan közlekedni, mindenki azt fogja mondani, hogy a VII. kerület belő része meghalt, nem veszünk fel címet, mert nem is tudunk oda szállítani. Mindenki éhes marad, aki nem megy le a sarki boltba" - panaszkodott, és elmondta, akár fizetnének is a futárokat alkalmazó cégek a gyors áthajtásért. Utóbbira azonban nem volt vevő a kerület.
Bár a rendelet január 2-ától hatályos, egyhónapos türelmi időt kapnak az autósok. Utána fix 30 ezer forintos bírsággal sújtják azt, akit rajtakapnak. Az áthajtási pontokon február végéig rendszámfelismerő kamerarendszert szerelnek fel, ami automatikusan megírja a feljelentést is. Helyszíni ellenőrzések is lesznek, főként a futárok miatt, akik gyakran segédmotoros kerékpárral közlekednek. Viszont a robogóról leszállva azt szabályosan át lehet tolni a lezárt szakaszokon.
Niedermüller Péter egyik válaszában azt is elkottyantotta, hogy a szomszédos kerületekkel történt egyeztetések közben Pikó András, józsefvárosi polgármester elárulta neki: ő is tervez hasonló forgalomcsillapítást, ami leginkább a Palotanegyedet fogja érinteni.
A Metropol megkereste dr. Kovács Kázmér ügyvédet, a Magyar Autóklub jogi bizottságának elnökét, aki azt mondta, hogy már korábban is súlyos problémát okozott, az, amikor valaki Budáról kívánt Belső-Erzsébetvárosba menni, mivel csak jókora kerülővel érhette el a célját.
"Ez most feltehetően tovább fog romlani. Arról nem is beszélve, hogy a nagy kerülőutak jelentősen növelhetik a károsanyag-kibocsátást" - hívta fel a figyelmet az elnök, aki szerint a szabályozás nem jogszabálysértő, de értelmetlen, mivel éppen ellentétes hatást fog elérni a rendelet.
"Azt egyelőre nem tudni, hogy a kerületbe igyekvő szállítók milyen elbírálás alá fognak esni, mint ahogy az sem, hogy a taxisok miképp fogják kimagyarázni a külföldiek előtt, hogy miért csak hosszas kerülő után juttatták el az utast úti céljához" - húzta alá a szakember.