kulcsár edina
A világszerte hatalmas népszerûségnek örvendõ virtuális valóság és a valós világ keverékére épülõ Pokémon Go-ról kiderült, hogy több, mint egy egyszerû játék.
A Pokémon Go nevű új mobil játék lényege, hogy a program által virtuálisan elhelyezett szörnyeket kell megtalálni valós helyszíneken, egy igazi térkép segítségével. Minden elfogott szörnyért cserébe pontokat kap a játékos.
...milliók kelnek útra, hogy az utcákon és a vadonban a program által elhelyezett szörnyecskéket befogják. Nem egyszer olyan helyekre is bemerészkednek a fanatikus játékosok, ahová normál esetben be sem tennék a lábukat.
Nem egy esetben bűnözőktől hemzsegő környékekre, lezárt területekre, elhagyatott ipartelepekre, na és magánterületre is betévednek a pokémonvadászok. Többeket kiraboltak már elhagyatott helyeken, ahová a játék vezette őket. Volt, aki szakadékba zuhant, vagy felnyársalta magát egy kerítésen, másokat feldühödött telektulajdonosok hagytak helyben, vagy lőttek le, mert betörőnek vélték őket. Ezek a reális veszélyek.
Azonban mint a corbettreport.com cikkéből kiderült, a játék valójában egyfajta kémszoftver is egyben, hiszen aki ezzel játszik, hozzájárult ahhoz, hogy a program használja a GPS-ét, a kameráját, és szinte összes privát adatát is átadta felhasználásra...
Az applikációt kifejlesztő Niantic Labs egy évvel ezelőtt még a Google egyik új vállalkozása volt. Bár a Google továbbra is a cég elsőszámú finanszírozója, magát a vállalkozást John Hanke hozta létre, aki a Keyhole nevű mapping cég alapítója is, amit viszont a CIA tőkealapja finanszírozott, és amiből később a Google Maps lett.
Az Egyesült Államokban most épp nem sikerült megszavaztatni az állami megfigyelés fokozását célzó új törvényt, ez az új alkalmazás viszont ennél sokkal többet elér ezen a téren, ráadásul mindenféle macerás jogi procedúra nélkül.
A megfigyelési célok elérése érdekében nem kell mást tenni, mint lepottyantani egy sok pontot érő virtuális szörnyet a célhelyszínre és hamarosan csapatostul jelennek meg a játékosok, valamennyien egyazon pont felé irányítva telefonjaikat a virtuális pontok reményében.
Ezzel a módszerrel a világon bárhová egész tömegeket lehet irányítani kamerás mobilokkal...
Eközben a telefon kamerája valós időben sugározza a látottakat, a játékosok GPS koordinátáival egyetemben. Láttunk már kémfilmeket, amelyben hasonló módon folyt a hajsza egy körözött bűnöző ellen, elég csak egy arcfelismerő szoftver, és szinte bárkit, meg lehet találni bárhol, ha lakott területen van.
A kínai közösségi oldalakon az a hír kering, hogy a játékot, legalábbis részben, kémkedési céllal hozták létre és a játék bojkottálására szólítanak fel. Az elmélet szerint, ha egy értékes Pokémon szörnyet senki sem gyűjt be, akkor abból az következik, hogy a helyszín, ahová a szörnyet virtuálisan elhelyezték, titkos, így a nyugati hatalmak könnyűszerrel feltérképezhetik más országok katonai vagy titkos helyszíneit. Ha pedig mégis bejut valaki, már meg is vannak a képek a környékről...
Oroszországban több politikus is felszólalt a játék ellen, a külföldi titkosszolgálatok által kreált titkos fegyvernek nevezve. A Rosszija 24 hírcsatornán bejelentették, hogy börtönbüntetésre számíthat, aki választási helyiségben, más lakásában vagy egy templomban próbál Pokémonokat befogni.
„Néhány ügyes gyerek megalkotta ezt az ötletes játékot. Az a gyanúm, hogy a fejlesztésben részt vettek a titkosszolgálatok is, amelyek videós információkat gyűjtenek a világ minden tájáról”
– nyilatkozta Nyikolaj Nyikiforov orosz távközlési és tömegtájékoztatási miniszter.
A játék adatvédelmi nyilatkozata is megér néhány szót. A szokásos engedélyek, mint például, hogy a játék használhatja a telefon kameráját vagy hozzáférhet kontaktjainkhoz vagy adatainkhoz, már nem számít meglepőnek. Az már inkább, hogy a forgalmazó „a felhasználóról (vagy az általa engedélyezett gyerekről) bármilyen megszerzett információt a kormány vagy a rendőrség vagy magánszemélyek tudomására hozhat.”
Forrás: corbettreport.com, idokjelei.hu, felfedes.hu