kulcsár edina
A multik folyamatosan trükköznek a még nagyobb profit elérése érdekében. A kormány intézkedésének köszönhetően azonban már nem maradhat titokban, ha a gyártó összezsugorítja a termékeit.
Több száz olyan termék van a boltok polcain, amelyek kiszerelése az elmúlt hónapokban vagy hetekben összement. A többségük ára természetesen nem változott vagy még drágult is, amivel a gyártók még nagyobb profitot tudnak realizálni. A húsvét közeledtével annak néztünk utána, hogy az édességek között is van-e olyan termék, amely kisebb lett.
A Nébih honlapján naponta frissül azon termékek listája, amelyek a közel múltban összezsugorodtak.
A weboldalon jelenleg kilenc olyan húsvéti édesség van feltüntetve, amelyek kisebbek lettek.
A Ripost összeszedte, hogy pontosan mely készítményekről van szó:
Bejelentő cégnév: Árklub Kft.
Korábbi termékméret: 200 g
Új, csökkentett termékméret: 140/6 g
Termékjelölés szerinti gyártó/ forgalmazó: Vadász Csokoládé Kft.
Bejelentő cégnév: Árklub Kft.
Korábbi termékméret: 200 g
Új, csökkentett termékméret: 140/10 g
Termékjelölés szerinti gyártó/ forgalmazó: Vadász Csokoládé Kft.
Bejelentő cégnév: Árklub Kft.
Korábbi termékméret: 200 g
Új, csökkentett termékméret: 140/10 g
Termékjelölés szerinti gyártó/ forgalmazó: Vadász Csokoládé Kft.
Bejelentő cégnév: Árklub Kft.
Korábbi termékméret: 175 g
Új, csökkentett termékméret: 120 g
Termékjelölés szerinti gyártó/ forgalmazó: Vadász Csokoládé Kft.
Bejelentő cégnév: Árklub Kft.
Korábbi termékméret: 80 g
Új, csökkentett termékméret: 70 g
Termékjelölés szerinti gyártó/ forgalmazó: Vadász Csokoládé Kft.
Bejelentő cégnév: Árklub Kft.
Korábbi termékméret: 100 g
Új, csökkentett termékméret: 80 g
Termékjelölés szerinti gyártó/ forgalmazó: Vadász Csokoládé Kft.
Bejelentő cégnév: Árklub Kft.
Korábbi termékméret: 175 g
Új, csökkentett termékméret: 120 g
Termékjelölés szerinti gyártó/ forgalmazó: Vadász Csokoládé Kft.
Bejelentő cégnév: Árklub Kft.
Korábbi termékméret: 175 g
Új, csökkentett termékméret: 120 g
Termékjelölés szerinti gyártó/ forgalmazó: Vadász Csokoládé Kft.
Bejelentő cégnév: Bódizs Antal EV
Korábbi termékméret: 0,45 kg
Új, csökkentett termékméret: 0,4 kg
Termékjelölés szerinti gyártó/ forgalmazó: Bódizs Antal EV
Annak sem kell azonban aggódnia, aki nem használ napi rendszerességgel internetet. Március elsejétől ugyanis az 1 milliárd forint feletti árbevétellel rendelkező élelmiszerkereskedők kötelesek figyelemfelhívó tájékoztatással jelezni vásárlóik számára, ha az általuk árusított, előrecsomagolt termékek kiszerelése – különösen tömege vagy térfogata – a termék gyártója által 2020. január 1. és 2023. július 1. között alkalmazotthoz képest csökkent.
Megkérdeztünk járókelőket, hogy mit gondolnak a zsugorfláció jelenségéről. Meglepő válaszokat kaptunk:
A Ripost korábban utánajárt annak, hogy melyek a multik által használt leggyakoribb trükkök. Abban a cikkünkben bemutattuk a top 5 trükköt, amivel a leggyakrabban és a legkönnyebben tudják átejteni a vásárlókat:
1, Mennyiségi hullámvasút
A multik nemcsak Magyarországon, hanem más országokban is mindent megtesznek a minél nagyobb profit elérése érdekében. A német Bild példaként említi az egyik legnépszerűbb csipszmárkát, a Pringlest. Az elmúlt években 200, 170, 195, 180, 165, 190 és 185 grammos kiszerelésben is elérhető volt. A mérettől függetlenül az ár soha nem csökkent, éppen ellenkezőleg, 2006 óta 90 százalékkal, vagyis majdnem a duplájára nőtt az ára.
2, Használj többet!
Annak érdekében, hogy egy-egy termék minél hamarabb elfogyjon, előfordulhat, hogy a hátoldalon feltüntetett ajánlást megváltoztatják. Szirupoknál, szörpöknél, koncentrátumoknál érdemes ezeket figyelni. A lényeg, hogy ugyanannyi folyadékhoz több koncentrátumot javasolnak, így a termék hamarabb elfogy, azaz a vevő hamarabb kell, hogy újat vásároljon belőle.
3, Új név, régi recept
A régi 7days kétszersültek is jócskán megdrágultak. Igaz, már más néven. Németországban 2023 óta már TUC név alatt érhető el ugyanazon recept és kiszerelés alapján a közkedvelt kétszersült. Az ára azonban több mint a duplájára nőtt. A változás az új brand miatt nem tűnt fel szinte senkinek.
4, Változó kiszerelések
Különböző boltokban, különböző kiszerelésekben árulnak termékeket. Erre jó példa a Coca Cola. Van belőle 0,33L, 0,5L, 1L, 1,25L, 1,75L, 2L és 2,225 liter is. Az ember nehezen tudja megjegyezni, hogy melyik boltban éppen melyik kiszerelés mennyibe kerül. Ez jó lehetőség a trükkös árképzésre.
5, Silányabb alapanyagok
Vannak olyan gyártók is, akik az idő előrehaladtával silányítanak a termékük minőségén. Erre a leginkább bevált módszer, hogy növelik a víz mennyiségét egy adott termékben, miközben egy drágább összetevőt csökkentenek benne.