tóth gabi
A különbözõ kultúrák találkozása gyakran félreértéseket szül. A turisták baklövéseibõl persze nem származnak diplomáciai bonyodalmak, de kínos helyzetbe kerülhet az, aki nem tudja, hol szokás borravalót adni. Nagyon nagyok ugyanis a különbségek.
Vannak olyan ázsiai országok, ahol a vendég után rohannak, ha otthagy egy kis pénzt az étteremben, hogy visszaadják neki, máshol pedig elvárják a kisebb összegeket.
Az egyik nagy bankkártyakibocsátó hétezer embert kérdezett meg világszerte arról, hogy szoktak-e borravalót adni ázsiai országokban.
Thaiföldön a bárokba és éttermekbe járók 89 százaléka ad borravalót, míg Japánban mindössze a 3 százalékuk. Mark Hiratsuka elmagyarázta, miért van ez így:
Borravalót adni itt egyszerűen nem része a kultúrának. Kifizeted a szolgáltatás árát, becsukod a pénztárcádat, és kész.
Azt is hozzáteszi, hogy a szervízdíj be van építve a számlába, és ha valaki pluszban fizet, az azt jelenti, hogy nem volt megelégedve az élménnyel. Az elégedettséget pedig többször ismételt meghajlással lehet kifejezni. Thaiföldön pont a fordítottja igaz: a borravaló olyan természetes a helyiek számára, mint az ételek látványos tálalása.
A másik két ország, ahol a legtöbben adnak borravalót, Thaiföld után a Fülöp-szigetek (75 százalék) és Hong Kong (71 százalék). Az utolsók között, Japán előtt Dél-Korea (13 százalék) és Tajvan (17 százalék) található. A kutatás rámutatott, mennyire nem egyformák az ázsiai-csendes óceániai országok. A férfiak állítólag többször adnak borravalót, mint a nők, kivéve Indonéziát, a Fülöp-szigeteket és Szingapúrt. Ezt talán az magyarázza, hogy a nők sokkal inkább odafigyelnek a pénzre, mint a férfiak.
Melyik hónapban menjünk Thaiföldre?
A vendégek ekkora része ad borravalót Ázsia és Óceánia országaiban:
A borravaló nagysága Ázsiában a szálloda vagy az étterem színvonalától függ, de általában sokkal kisebb az USA-ban elvárt 15-20 százaléknál. Nem várják el turistaszállókban, utcai árusoknál vagy helyi étkezdékben. A négy – és ötcsillagos szállodákban más a helyzet. A több pénzzel rendelkező nyugati turisták itt kialakították a borravaló iránti igényt. Ha valaki egy hétig vagy hosszabb ideig marad, az első napokban adott nagylelkű összeg jobb kiszolgálást biztosít a hátralévő időre. Érdemes szem előtt tartani azt is, hogy a 10 százalékos szervizdíj, amit hozzáadnak a számlához a vendéglátóhelyeken, leggyakrabban a tulajdonos zsebébe vándorol. Ha elégedett a szolgáltatással, ezen felül is adjon pénzt a személyzetnek!
Taxiknál valószínűleg nem fog panaszkodni a sofőr, ha a viteldíjat felfelé kerekítjük.
Van azonban egy alapszabály:
beszállás előtt meg kell kérdezni, taxiórával megy-e a autó – ha nem, előre meg kell állapodni a viteldíjról, különben kellemetlen meglepetés érheti a zöldfülű utazót.
Aki Kínába utazik, annak nem kell aggódnia a borravaló miatt. Nem várják el sem az éttermekben, sem a spakban, sem a taxikban, sem a szépségszalonokban. Néhány nagyobb hotelben, ahol sok külföldi vendég megfordul, elképzelhető viszont, hogy a személyzet már hozzá van szokva.
Borravalót adni azonban itt sem kötelező, már csak azért sem, mert pont a nagyobb szállodákban és néhány étteremben eleve hozzáadják a 15 százalékos szervizdíjat a számla összegéhez. Ha valaki mégis a személyzetnek adná a visszajáró egy részét, ne lepődjön meg, ha a pincér zavarba jön, és megpróbálja visszautasítani a pénzt.