tóth gabi
Kissé pityókásan lépett nemrég a fedélzetre egy hatalmas utasszállítógép pilótája, de kollégái azonnal jelentést tettek és még idõben leszállították a géprõl. Vajon mennyire általános ez az eset? Jogosan rettegnek-e az utasok?
Nemrég történt egy eset, amikor a Gatwickből Mauritiusra tartó British Airways járat felszállása előtt pár perccel a legénység azzal hívta a 999-et, hogy a pilóta a leheletén alkoholszagot éreznek. Miután a pilótát az egyenruhások letartóztatták és elvezették, a gép két és fél órás késéssel, este 10:55-kor szállhatott fel, amikorra is sikerült másik pilótát találni.
Denzel Washington 2012-es filmjében egy alkoholista pilótát alakít, s bár a film nem igaz történet alapján készült, jó pár jelenet belőle megtörtént eseményeken alapul.
Már egy kis mennyiségű alkohol is jelentősen gátolja a pilóta figyelmét és koncentrációját, ugyanígy a gyors döntéshozatalt egy vészhelyzetben. Az alkohol hatással van a szemre, az agyra és a belső fülre, amelyek a pilóta legfontosabb segítői a repülés során.
Az alkohol gátolja az agy oxigén felvételét, így nagyban csökkenti a reakcióidőt, de nagy mennyiségben kettős látást és dekoncentráltságot is okoz. Ezeken kívül még az alkohol számlájára írhatjuk a szédülést, a csökkent hallást, a koordinálatlan mozgást, az összefüggéstelen beszédet és a fáradságot. Valljuk be, ezeket a képességet nehezen társítanánk egy emberhez, aki több száz életért felelős.
Az Egyesült Királyságban 20 mg alkohol/100 ml vér a megengedett érték, ami negyede az autóvezetésben előírt maximumnak. A legtöbb országban hasonlóan alacsony alkoholszint az engedélyezett, de a repülést felügyelő hatóságok az ún. palackzárási szabály betartását is ajánlják, amely a repülést minimum 8 órával megelőző időszakban már tiltja az alkoholfogyasztást.
Indiában zéró tolerancia van életben. Itt a Légi közlekedési Minisztérium szabályzata a pilóták alkoholfogyasztásával kapcsolatban kimondja: "Az alkohol jelenléte a szervezetben még kis mennyiségben is jelentősen veszélyezteti a repülést és nagy valószínűséggel okoz másnaposságot még a repülés időtartama alatt." Itt a pilóták már 1 mg alkohol miatt is bajba kerülnének.
Az US szövetségi légi igazgatóság szerint, a másnaposság ugyanolyan veszélyes, mint az ittasság. Magyarázatuk szerint: mivel a másnaposság tünetei rendszerint fejfájás, szédülés, fáradság, hasfájás, ingerlékenység, az ítélőképesség romlása és fényérzékenység, így ezekkel a tünetekkel egy pilóta sem képes biztonságosan vezetni egy gépet sem.
Megoldás: rajtaütésszerű lehelet vizsgálat a felszállás előtt! Hihetetlen, de a legtöbb országban nem végeznek ilyet. Ez a teszt abból állna, hogy a pilótának bele kellene fújnia egy csőbe, és ha az alkohol szintje meghaladná a határértéket, akkor nem szállhatna fel, és meg is büntetnék. De ezzel a megoldással nem mindenki ért egyet. Az angol repülőgép pilóták szövetsége szerint például egy ilyen teszt a pilóták szorongáshoz vezetne.
De, ha ezt a tesztet nem használják, hogyan kapják el a részeg pilótákat?
Jelenleg csak a személyzet és az utasok tudják jelenteni a pilótát. Ezek után általában felfüggesztik, majd a bíróságon múlik, hogy megbírságolják vagy börtönbe küldik.