tóth gabi
Betelt a pohár a versenyzõknél. Az utolsó cseppet a rosszul elsült új idõmérõs rendszer jelentette a pohárban. Vettelék nyílt levélben mentek neki az F1 és a csapatok tulajdonosainak, vezetõinek.
Elegük van az autóversenyzőknek az unalomba fulladó időmérőkből és futamokból, a testi épségükkel és a pályafutásuk sikerességével játszadozó sportvezetők agyament döntéseiből. Éles kritikát fogalmazott meg a versenyzők érdekvédelmi szervezete a Forma-1 tulajdonosai és döntéshozói felé. A GDPA alapvető reformokat követel - derül ki a „szakszervezetisek”, a korábbi világbajnokok, Jenson Button és Sebastian Vettel, valamint Alexander Wurz aláírta nyílt levélből.
A vádpontok nagy vonalakban: a becsődölt új időmérő szisztéma (ez adta a „lázadás” apropóját), az autós gyorsasági versenysorozat fejlődésének gátat szabó sportvezetés, zavaró és értelmetlen szabályváltoztatások tömkelege, jelentős népszerűségvesztés. No meg az elavult döntéshozói rendszer - ez a passzus gyakorlatilag burkolt támadás a 85 éves F1-vezér, Bernie Ecclestone ellen.
A pilóták nyomatékosan kérik, hogy a szakág és a csapatok vezetői a fontos változtatások előtt vegyék figyelembe a versenyzők véleményét is. Mégiscsak nap mint nap ők viszik vásárra a bőrüket, ők adják az arcukat az F1-hez.
„Úgy érezzük, hogy a legújabb - mind sportszakmai, mind technológiai, mind üzleti jellegű - szabályváltozások közül néhány zavaró, nem a legfontosabb problémákkal kapcsolatos, és bizonyos esetekben veszélyeztetheti a szakág sikerességét.
Ez rossz fényt vet a Forma-1-re, és megakadályozza, hogy a következő generációk tagjai is rajongóvá váljanak
- írják Vettelék.
Kiemelik, hogy a Forma-1-nek manapság olyan kihívásokkal kell megküzdenie, mint a világszerte nehéz gazdasági helyzet, a szurkolók megváltozott szokásai, illetve a tévé- és médiaviszonyok átrendeződése. Éppen ezért érzik kulcsfontosságúnak, hogy a száguldó cirkusz vezetői „okos és jól átgondolt kiigazításokat tegyen”.
A pilóták szerint a sikeres túléléshez rövid- és hosszútávú tervekre, irányelvekre, átfogó koncepcióra lenne szükség az autóversenyzés királykategóriájában.
„Biztosítanunk kell, hogy a Forma-1 az a sport marad, amelyben
a legjobb pilóták a legkivételesebb gépekben a legklasszabb pályákon szoros csatákat vívnak.
A legjobb versenyzők, csapatok és pályák részvételével, olyan partnerekkel és beszállítókkal, amelyek illenek egy ilyen elitbajnoksághoz.”
Ugyanakkor a pilóták nyílt levelükben diplomatikusan hangsúlyozták, hogy lépésük nem támadás, hanem konstruktív kritika. Elismerik: a tulajdonosok és a vezetők jó szándékkal hozták a döntéseiket. Más kérdés, hogy azok gyakran mégis ellentétes hatást váltanak ki.