tóth gabi
Létezõ technológiákat felhasználva különlegesen alkalmazkodóképes fényszórórendszer kidolgozásán munkálkodik a Ford európai részlege.
Kezdetben vala a kanyarfényszóró, amely a kormány elfordításával összhangban bevilágított a kanyarba. Aztán jöttek a sebességtől és kormánymozdulatoktól függően eltérő fényelosztást biztosító, többfunkciós lámpák. A legmodernebb autóipari világítás-technológiák képesek foltszerűen kitakarni a fényt, hogy ne vakítsák el egy-egy autó sofőrjét. A jövő azonban ennél is többet tartogat: a Ford készül piacra dobni az ultramodern lámpatesteket.
Az új technológia két létező megoldást alkalmaz: az egyik a ma már egyre elterjedtebb, kamera alapú jelzőtábla-felismerő rendszer, a másik a műholdas helymeghatározás alapú rendszervezérlés.
A Ford nem kevésbé innovatív ötlettel állt elő. Ha a műholdas navigációs rendszer úgy érzékeli, hogy az autó körforgalomhoz közeledik, illetve a kamera észleli az azt jelző forgalmi táblát, szélesebb, rövidebb fénycsóvára vált, ha pedig az út kanyarodik, még a kormány elfordítása előtt a megfelelő irányba igazíthatja a pászmát az autó. Ráadásul a rendszer képes megjegyezni az egyes GPS-pontokhoz tartozó világítási mintát, így ha legközelebb arra járunk, már emlékezetből a helyes világítást alkalmazza az autó.
Az újszerű megoldás mellett egyéb, már létező világítási megoldásokat is sorozatgyártásba készül venni a Ford:
ilyen a szintén kamera alapú, gyalogosokat, kerékpárosokat felismerő alrendszer, amely képes külön megvilágítani az észlelt személyt,
felhívva rá az autós figyelmét. A rendszer egyszerre akár nyolc emberalakot vagy nagyobb állatot képes érzékelni, akár 120 méteres távolságból, kettőre pedig a műszerfalon elhelyezett kijelzőn is felhívja az autós figyelmét.