kulcsár edina
A nyári időjárás és utazások után most itt az ideje, hogy felkészítsük az őszi esősebb, változékonyabb időjárásra a kocsikat. Ezt érdemes ellenőrizni!
A nappalok rövidülnek, egyre hidegebbek lesznek az éjszakák, ködösek a hajnalok és a várhatóan több csapadék a meleg évszaktól eltérő kihívások elé állítja az autókat és a sofőröket. Milyen karbantartásokat és ellenőrzéseket érdemes elvégezni ilyenkor az autón? Íme a lista!
Az őszi, szezonális autóellenőrzés egy része otthon is elvégezhető, ha rendelkezünk minimális műszaki tudással. Akinek viszont nincs ehhez kedve vagy ideje, az a kocsival guruljon be egy szervizbe és ott végeztesse el a szükséges ellenőrzéseket - tanácsolja a rendőrség Országos Balesetmegelőzési Bizottsága.
Érdemes az autó elektromos rendszerével kezdeni, mivel a hidegben nagyon sokszor adják meg magukat a meleg időben jól működő, de öregedő vagy alultöltött akkumulátorok. Az ellenőrzés részeként meg kell mérni az akkumulátor feszültségét álló és járó motornál. Aki maga ellenőriz, az ehhez multimétert használjon. Ekkor a töltés mérése alapján a generátor állapotáról is képet kaphatunk. Felkapcsolva néhány komoly fogyasztót (világítás, hátsó ablakfűtés) és közben mérve a töltőfeszültséget, ha az lényegében nem változik a terhelt állapotban, akkor jól üzemel a generátor is. Ha a töltés leesik, akkor érdemes szakszervizben ellenőriztetni a generátor állapotát.
Ellenőrizzük, hogy működik-e az összes világítás az indextől a fényszóróig. A rossz izzókat cserélni kell, a kontakthibákat javítani. A fényszórók beállítását csak szervizben tudják elvégezni, ezen ne spóroljunk, mivel egy rosszul beállított fényszóróval nemcsak a sofőr nem lát jól, de vakíthatja is a szembejövőket, ami szintén baleset forrása lehet.
Ellenőrizzük a folyadékszinteket! A motorolajét, a fékolajét, ha van, a szervóolajét, a hűtővízét és az ablakmosó folyadékét. Ez utóbbit nem árt lassan a bogároldósról jégoldósra cserélni.
Nem kihagyható az ékszíjak vizsgálata sem. A motorháztetőt lecsukva pedig ellenőrizni kell az ablaktörlők állapotát. Ezután jöhet a gumik ellenőrzése: keressünk szálszakadásra utaló dudort, mérjük meg a mintázat mélységét és ellenőrizzük a guminyomást. Az autót megemelve átnézhető a futóművek állapota is. A kerekeket keresztben és hosszában megrángatva kapható kép a gömbfejek állapotáról, a lengéscsillapítóknál pedig az olajfolyást, a porvédő szakadását kell megnézni. A kerekeket leszerelve átvizsgálható a féktárcsák és fékbetétek állapota. Az autó alá nézve olajfolyási nyomokat és fizikai sérüléseket érdemes keresni, valamint szemrevételezni a kipufogót. A rozsdásodást illetően is jó körülnézni az alvázon. Ha bármi rendellenességet tapasztalunk, forduljunk a szervizhez.