RETRO RÁDIÓ

Kórházba kerülve halt meg a Budapestről Sopronba menekült táncművész

B.
Szerző
B.
Létrehozva2025. 04. 06. 08:33
Frissítve2025. 04. 06. 09:05

Vaclav Nyizsinszkij, a táncművészet óriása 75 éve halt meg.

Hetvenöt éve, 1950. április 8-án hunyt el Vaclav Fomics Nyizsinszkij lengyel származású orosz balett-táncos és koreográfus, minden idők egyik legjelentősebb táncművésze.

 A Nemzeti Archívum Sajtóarchívumának anyaga:

Kijevben született 1889. március 12-én (más források szerint 1890-ben). Egy ünnepelt lengyel táncos házaspár, Eleonora Berda és Foma Nyizsinszkij (Nizynski) második fiúgyermeke volt, már apja is hírnevet szerzett virtuozitásával és hatalmas ugrásaival. (Nyizsinszkij lengyelnek tekintette magát, jóllehet a nyelvet alig beszélte.) A szülők társulatukkal bejárták a cári Oroszországot, így Vaclav kisgyermekkorát jórészt a Kaukázusban töltötte, ahol igen korán együtt táncolt a bátyjával és a húgával. Amikor apja látta, mennyire vonzódik ő is a tánchoz, maga kezdte oktatni.

1898 augusztusában bekerült a szentpétervári Cári Balettiskolába, ahol tanárai hamar felismerték kimagasló tehetségét. Már növendék korában többször fellépett a Mariinszkij Színház színpadán, kezdetben a balettkar tagjaként, később kisebb szerepekben. Első szólószerepét 1905-ben kapta a Mihail Fokin által koreografált Acis és Galatea című balettben, szerepelt a cár előtt is a Carszkoje Szelo-i Kínai Színházban, valamint a Téli Palota Ermitázs Színházában.

1907 tavaszán befejezte tanulmányait és a Mariinszkij együttesének szólótáncosa lett. Hivatalos bemutatkozását Julija Szedova partnereként a La Source című balettben a közönség és a kritikusok is egyöntetű lelkesedéssel fogadták. A legkiválóbb balerinák oldalán táncolt, s olyan balettek vezető szerepét alakította, mint az Ivanocska, a Giselle, A hattyúk tava, a Csipkerózsika és a Chopiniana. 1907 és 1911 között a Mariinszkij előadásain, illetve vendégtáncosként a moszkvai Bolsoj Színházban az összes főszerepet eltáncolta.

1909-ben Szergej Gyagilev, a Cári Színházak igazgatójának korábbi asszisztense azt a megbízást kapta Vlagyimir nagyhercegtől, hogy a Mariinszkij és a Bolsoj Színház tagjaiból szervezzen új balettegyüttest. Gyagilev elhatározta, hogy az Orosz Balett (Ballets Russes) nevet viselő társulatot még az év tavaszán Párizsba viszi, s Nyizsinszkijt kérte fel vezető táncosnak. Nyizsinszkij azonnal meghódította a párizsi közönséget, amely valóságos sztárként fogadta őt. Testének szépsége és kifejezőereje, mozdulatainak pihekönnyűsége és acélos ereje, hatalmas ugrásai, az a hihetetlen képessége, hogy felemelkedve szinte megállt a levegőben, valamint különleges virtuozitása és drámai előadókészsége a balettművészet zsenijévé avatta. A klasszikus művekben és a Kleopátra (1909), Seherezádé (1910), A rózsa lelke (1911), Petruska (1911) című Fokin-balettekben táncos világcsodaként ünnepelték.

1911-ben a Mariinszkij Színház egyik Giselle előadásán illetlennek minősített (erősen testhezálló) jelmeze botrányt váltott ki, ezért Nyizsinszkij elbocsátását kérte. Gyagilev azonban, aki gyengéd érzelmekkel viseltetett táncosa iránt, nem engedte el, s társulatának állandó együttessé szervezése után első táncossá tette meg, sőt koreográfusi feladatokkal is megbízta. 1912-ben Nyizsinszkij (aki ekkor már a francia Nijinsky formában használta nevét) koreográfiájával mutatták be Debussy Egy faun délutánja című művét, majd 1913-ban Sztravinszkij Tavaszi áldozatát. Mindkét darab megbotránkoztatta a kortársakat a klasszikus-akadémikus szentpétervári tánc hagyományaival való szakítás miatt.

Nyizsinszkij 1913. szeptember 10-én, a Gyagilev együttes egyik dél-amerikai körútján Buenos Airesben feleségül vette egyik fiatal táncos társát, Pulszky Romolát, a kor legnagyobb magyar drámai színésznője, Márkus Emília és Pulszky Károly művészettörténész, a Szépművészeti Múzeum gyűjteménye egyik megalapozójának leányát, ezért Gyagilev - féltékenységből és bosszúból - azonnali hatállyal elbocsátotta. Nyizsinszkij pályája ezzel gyakorlatilag derékba tört.

1914-ben Londonban saját társulat megalapítását kísérelte meg, de az felbomlott. A házaspár Madridba, majd Bécsbe utazott, ott született meg leányuk, Kyra. Innen 1914 nyarán - átutazóban Szentpétervár felé - Budapestre jöttek, ahol az első világháború kitörése és Nyizsinszkij orosz állampolgársága miatt házi őrizetbe kerültek.

Gyagilev közbenjárására 1916-ban még részt vehetett a társulat észak-amerikai turnéján és New Yorkban bemutathatta Till Eulenspiegel című balettjét. 1917-ben Svájcban, St. Moritzban egy híres ideggyógyász skizofréniát diagnosztizált nála, egy időre a kreuzlingeni szanatóriumba került. 1919-ben megírta Naplóját, amely 1958-ban Párizsban jelent meg. 1920-ban született meg második lányuk, Tamara, akiből később ünnepelt színésznő lett. Amikor a szanatóriumból kiengedték, Párizsba, Londonba, majd Bécsbe utaztak, majd a második világháború idején Budapesten, a Márkus-villában éltek. A bombázások elől Sopronba menekültek, majd 1945 tavaszán elhagyták az országot. Előbb Ausztriába, majd Svájcba költöztek, végül Angliában telepedtek le.

Nyizsinszkij egy londoni kórházban hunyt el 1950. április 8-án. 1953-ban holttestét Párizsba szállították, és a montmartre-i temetőben helyezték örök nyugalomra. Sírján egy ülő szobor Petruska szerepében ábrázolja. Felesége élete végéig ápolta emlékét, könyveket írt róla, előadásokat tartott a világ különböző pontjain. Tragikus szerelmi történetükről Terry Earp írt monodrámát Madame Nijinsky - A férjem egy isten címmel, amelyet unokájuk, Kinga Gaspers vitt színre. Érdekesség, hogy Jeremy Irons brit színész egy Nyizsinszkijről szóló életrajzi filmben debütált a filmvásznon (1980), amelyben a koreográfus Fokint formálta meg.

Nyizsinszkij naplójából 2015-ben Robert Wilson amerikai színházi rendező készített szólódarabot Letter to a Man címmel, amelyben a legendás táncost egy nem kevésbé legendás művész, Mihail Barisnyikov személyesítette meg.

 

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.