tóth gabi
A Cartoon Network és az Új Nemzedék Központ Tóth Gabival és Caramellel összefogva több hónapos kampányt indít a bántalmazás ellen és a tudatosabb internethasználatért.
Az Cartoon Network Bántalmazás elleni fellépés világnapja alkalmából, 1200 szülő-gyerek páros körében készített és közzétett kutatása rávilágított arra, hogy minden második gyermeket ért ’bullying’, azaz fizikai vagy lelki, másik gyerek által elkövetett támadás élete során. A csatorna az Új Nemzedék Központtal, karöltve kíván javítani ezen az arányon. A kampány egy széles körű összefogáson alapszik, amelynek része a Digitális Immunerősítő Program, a Cartoon Network ‚Aki ver, az nem haver’ kampánya, és amelyet olyan közismert arcokkal népszerűsítenek, mint Tóth Gabi, Molnár Ferenc Caramel énekesek, Bagi Iván, humorista, szakmai támogatást pedig az UNICEF Magyarország és a 116 111 számon elérhető Lelkisegély-vonalat működtető Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány nyújtanak a gyerekeknek.
A több hónapos kampánynak több célja és eleme van: felvilágosítás, zéró tolerancia hirdetése és segítségnyújtás. Öt, a Cartoon Network csatornán, az ország összes mozijában és a közösségi médiában futó edukációs szpot készült, amelyekben a nagykövetek internetbiztonsággal és bántalmazással kapcsolatos személyes élményeiket osztják meg és adnak tanácsot a gyerekeknek.
Az eredmények szerint a bántalmazás ijesztően magas hányadban, kilencven százalékban az iskola falai közt történik. Ehhez képest viszont a gyerekek csak 45 százaléka fordul a tanárhoz, 52 százalékuk azt mondta, hogy a szülőhöz fordul segítségért, 18 százalékuk pedig a barátokban bízik.
Aggasztó, hogy a formális támogatás aránya a nullához közelít: egy gyerek sem hívott segélyvonalat, vagy tudna pszichológus segítségéről. A szülők is csak 1-2 százalékban említették ezeket a megoldásokat a hivatalos támogatást (segélyvonal, pszichológus) sem a gyerekek, sem a szülők nem említették. A segítségkérés elmaradásának okaként a gyerekek leginkább azt nevezték meg, hogy nem tartják nagy problémának, ha szólnának, tovább romlana a helyzet, a bántalmazók még jobban piszkálnák őket. A gyerekek tizenhét százaléka semmilyen segítséget nem kér.
A bántalmazásban a szülők is nagyban érintettek, ezért a kampány nekik is szól: alulbecsülik a bántalmazás gyakoriságát: míg összesen huszonhét százalékuk mondta, hogy gyerekét érte már bántalmazás, gyermekeik negyvenhárom százaléka állította ugyanezt. Ugyanakkor biztató, hogy azok a szülők, akik tudtak a bántalmazásról, nagyjából tisztában vannak vele, milyen formában történt az, azaz mi történik gyerekükkel.
Malgosia Chapman, a közép–kelet-európai Turner márkáért és tartalomért felelős alelnöke elmondta:
„A gyermekek közti bántalmazás szerte a világon nagyon súlyos probléma, azért indítottuk el három évvel ezelőtt a Cartoon Network kampányát, Európában, a Közel-Keleten és Afrikában. Idén minden eddiginél szélesebb körű összefogás és eszköztár áll a rendelkezésünkre, hogy felhívjuk a figyelmet ezekre az aggasztó trendekre. A kutatás rávilágít, hogy még rengeteg a tennivaló, hiszen a megkérdezettek jelentős hányada nem tudja, hová fordulhat szakértői segítségért zaklatás esetén. Éppen ezért nagyon fontosnak tartjuk, hogy olyan tekintélyes és a témában jártas szervezetekkel mint az Új Nemzedék Központ, a Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány, az UNICEF, dolgozhatunk együtt, akik képesek hathatós segítséget nyújtani. Az internetes bántalmazás szoros összefüggésben áll a tudatos internet használattal, ezért tartjuk fantasztikus lehetőségnek, hogy részesei lehetünk a Digitális Immunerősítő programnak. A kampány nagykövetei, Tóth Gabi és Caramel, valamint a Cartoon Network csatorna abban segít, hogy az üzenet minél több érintett szülőhöz, gyerekhez eljusson.”
"Az Új Nemzedék Központ és az Emberi Erőforrások Minisztériuma több mint 30 vállalattal összefogva a fiatalok kiberbiztonsága érdekében digitális immunerősítő programot indított. A program keretében júliusban megalakult a Digitális Immunerősítő Kerekasztalt, amelyen info- és telekommunikációs cégek mellett kiberbiztonsággal foglalkozó szakértők és pszichológusok vesznek részt. A közel 100 pontból álló javaslatcsomagot 5 témában fogalmazzák meg októberben, amelyeket az Új Nemzedék Központ egy kampány keretében juttat el a fiatalokhoz, a tanárokhoz és a szülőkhöz.
Évente mintegy 500 millió felhasználói adatot lopnak el, és 10 másodpercenként támadnak meg hekkerek egy otthoni számítógépet, valamint európai szinten Magyarországon regisztrálták a legtöbb zsarolóvírusos támadást az elmúlt évben. Novák Katalin államtitkár elmondta, hogy a Magyar Ifjúságkutatás szerint is az Y és Z generáció tagjai leginkább az online térben élik az életüket és 85%-uknak a zsebében van a mobil és az internet, minden negyedik magyar fiatal 0-24 online van és a fiatalok 88%-a naponta többször is csatlakozik az online világhoz. Túl azon, hogy ez számos biztonsági kockázatot rejt- teret enged a fiatalok egymás közti bántalmazásának, kirekesztésének, más néven a kiber bullyingnak is.
tudatosabbak legyenek és el tudják kerülni az ellenük irányuló kibertámadásokat. Azért küzdünk, hogy ne tudják ellopni féltve őrzött adataikat, majd azzal visszaélni, és ne történhessen meg az, hogy valaki kiber bullying miatt elszigetelődik, anyagi, testi, lelki vagy bármilyen kárt szenved. A Kerekasztal és az azt követő kampány célja, hogy megalkossunk egy gyakorlatorientált javaslatcsomagot, amellyel erősíteni tudjuk a fiatalok digitális immunrendszerét, azaz védekező képességét a rosszindulatú kibertámadások, az adatlopások és különböző internetes csalások ellen – emelte ki Novák Katalin államtitkár.”
Tóth Gabi, énekes, a kampány nagykövete így nyilatkozott:
„Igyekszem olyan kampányok mellé állni, amelyet hitelesen tudok képviselni; ilyen a Cartoon Network és az Új Nemzedék Központ Aki ver, az nem haver, bántalmazás elleni és internetbiztonságról szóló kampánya. Mint a legtöbb gyerek, természetesen én is szenvedtem gyerekkoromban az iskolai bántalmazástól, cikizéstől, kirekesztéstől, de nekem nagyon sokat segített a családom. Szerencsés vagyok, hogy van egy nővérem, akivel egy suliba jártunk. Mindig megvédtük és segítettük egymást azokban a durva időszakokban, amikor minket pécéztek ki. Számomra két fontos üzenete van a kampánynak: hogy merjük önmagunkat vállalni, illetve merjünk segítséget kérni.”
Molnár Ferenc Caramel, a kampány másik nagykövete hozzátette:
„Azért örülök, hogy a CN Haver Klub kampány képviselője lehetek, mert nagyon szomorúnak tartom, ha a gyerekek például külsőségek alapján ítélik el egymást. A bántalmazás mindenkit érint, de fontos, hogy ennek ne engedjünk teret, semmilyen formában, soha. Mindig úgy bánjunk másokkal, ahogy szeretnénk, hogy velünk bánjanak. Számomra ez a kampány legfontosabb üzenete, és persze az, hogy elmondjuk a gyerekeknek, hová fordulhatnak segítségért.”
„A bántalmazás, akár szemtől szembe zajlik, akár a világ hálón, mindig közösségi problémákat jelez, mindig kapcsolatokról szól. A felnőttek felelőssége, hogy példát mutassanak és segítsék a gyerekeket a kortárs kapcsolatok, a barátságok, offline - online közösségek világában is felelősen, erőszakmentesen, a másik felé nyitottan és segítőkészen jelen lenni. A Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány nagyon örül ennek a kampánynak, mert ahhoz, hogy az erőszak, a bántás tabu legyen közösségeinkben, először az kell, hogy ne legyen tabu a bántalmazásról beszélni, ne legyen ciki segítséget kérni és segíteni.” Táler Orsolya, a Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány ügyvezetője.
CN Haver klub Európában, a Közel-Keleten és Afrika-szerte futó kampány.
A gyerekek, szülők és a tanárok rengeteg hasznos és érdekes anyagot találnak a témában a http://haverklub.cartoonnetwork.hu/ oldalon, az érintett gyerekek, fiatalok a Kék Vonal ingyenes lelkisegély telefonszámán, a 116 111-en, illetve a www.kekvonal.hu honlapon elérhető online konzultációs felületeken kérhetnek segítséget.