tóth gabi
Hetente akadnak olyanok a magyar utakon, akik nem tartják be, vagy észre sem veszik a munkaterületre figyelmeztető és ott érvényben lévő korlátozásokat. Ennek eredményeképpen a 2000-es évtől napjainkig huszonegy közutas hunyt el, egyikük kivételével mind munkaterületen, figyelmetlen vagy szabálytalan közlekedők miatt. Legutóbb József, a makói mérnökség mindössze 41 éves dolgozója.
József, a makói mérnökség 41 éves közutas szakembere március 22-én egy, a volánnál alvó kamionos miatt vesztette életét az M43-as autópályán. Kollégáival útburkolati munkálatokat végeztek aznap, és már éppen indultak volna vissza a mérnökségre, amikor megtörtént a tragédia. Ő volt a huszonegyedik közutas 2000 óta, aki munkavégzés közben vesztette életét. A közutas tragédiák mindig megrázzák az egész országot.
Hogy mennyire veszélyes a közutas munka, azt nem lehet elégszer hangsúlyozni. A cég 2019-ben indította el a Biztonságunk egymás kezében van című kampányát, ám azóta is rendszeresen fordulnak elő balesetek, halálesetek. „Az M7-es autópályán, Siófok közelében található a töreki pihenőhely, ahol megtalálható az a közutas emlékhely, ahol a munkavégzés közben elhunyt kollégáinknak állítunk emléket. A réztáblára 20 név fért fel, ami sajnos az elmúlt években betelt. Legutóbb a körmendi, vadbaleset kapcsán elveszített munkatársunk neve került fel. Természetesen a továbbiakban is - bár reméljük, nem lesz rá szükség - méltó módon szeretnénk megemlékezni munkavégzés közben elhunyt szakembereinkről, így megvizsgáljuk, hogy az emlékhelyet milyen módon tudjuk kiegészíteni” – írta a Magyar Közút a Ripost megkeresésére.
A Magyar Közút figyelemfelhívásként már szívszorító videókat is közzétett, sőt, a 2017. december 6-án elhunyt közutas, Illés Attila felesége a forgalmas autópályáról, férje tragédiájának a helyszínéről üzent az autósoknak. “Kérlek szépen, ha bármelyik autópályán, vagy országos úton most haladsz el egy munkavégzésre figyelmeztető tábla, sárga villogós autó vagy a Magyar Közút dolgozója mellett, kérlek, lassíts, Őket is hazavárják! Én már ezt nem tehetem…” - mondta Illésné Horváth Mónika. Bár mind a közutasok, mind családtagjaik tisztában vannak ennek a munkának a veszélyeivel, egy balesetre, tragédiára nem lehet felkészülni. Mónika azt is elmesélte, mi játszódott le akkor, amikor a szigetszentmiklósi kirendeltség vezetője, Juhász Csaba felhívta, hogy közölje vele férje halálhírét. „Mikor mondta nekem a történetet, hogy Attilát súlyos baleset érte, még átfutott az agyamon, hogy elsodorták, kórházba került, hogy azt fogja nekem mondani Csaba, hogy vigyek be papucsot, hálócuccot, fogkefét, fogkrémet, semmi baj, eltörte a kezét-lábát, de él. De nem ez történt. Elmondta, hogy halálos közúti balesetet szenvedett, és meghalt. És akkor én összeestem a tűzhely előtt és csak annyit tudtam mondani Csabának, hogy „Ugye ez nem igaz? Ez vicc”. És akkor kijött a kislányom a szobából, ő ezt meghallotta és elkezdte csapni a konyhafalat” – mesélte az özvegy.
Egy-egy tragédia után minden alkalommal pszichológus segíti a mérnökségek szakembereit. Így volt ez a 2018. május 17-én történt tragédia után is, amikor Jobbágy Krisztián útüzemeltetőt elgázolta egy jobbról előző kamion. Mégis, egy ilyen eset után előfordulhat, hogy a kollégák képtelen ugyanoda visszamenni dolgozni, képtelenek kitenni magukat ennek a veszélynek. „A csapatban megviselt mindenkit. Volt, akit olyannyira, hogy egyszerűen nem vállalt terelést. Hogy ő terelőhöz nem megy” – mesélt arról Dénes László útellenőr, hogyan élték meg társuk, Krisztián tragédiáját. Megrázóak a közutas tragédiák.
Gyerekek, feleségek, szülők, testvérek élete roppan össze pillanatok alatt figyelmetlen autósok miatt, nagyon megrázó közutas tragédiák történtek az elmúlt években. „Drága Bátyám! Nyugodjál békében! Mindig emlékezni fogunk rád, a lelkünkben, a szívünkben, a kislányodban, a családodban élsz tovább. Hihetetlenül, váratlanul, akaratod ellenére kellett itt hagynod bennünket! Nagyon fáj” – írta annak a közutasnak a testvére, aki 2021 októberében az M1-es autópályán vesztette életét. Egy bolgár kamionos fékezés nélkül csapódott bele az energiaelnyelő modullal felszerelt több tíz tonnás teherautóba, amit az oldalára borított és betolt a munkaterületre. A jármű előtt álló közutas szakember a gép alá szorult és életét már nem tudták megmenteni. A mindössze 45 éves ásványrárói családapát kislánya várta haza.
Az nagyon ritka, hogy nem egy figyelmetlen autós, hanem egy rettenetes véletlen okoz tragédiát. Idén február 13-án a 76-os úton, Szombathely és Bagod között egy vadbalesetben sérült meg súlyosan a Magyar Közút körmendi munkatársa, miután autójára repült egy szarvas, amit egy szemből érkező autó gázolt el. A férfit súlyos fejsérülésekkel szállították kórházba, ahol azonnal megoperálták. A közutas életéért az egész ország szorított, ám 10 nappal a baleset után elhunyt. „Imre 2018-ban csatlakozott körmendi mérnökségünkhöz. A mindössze 35 éves kollégánk ambiciózus volt, érdekelte a technika, egyik munkagép kezelése sem állt tőle távol, rendkívül hasznos tagja volt társaságunknak. Munkatársaink csak Juniornak becézték, akivel nagyon szerettek dolgozni” – búcsúzott kollégájától a Magyar Közút Zrt.