tóth gabi
A hétvégén, Budapesten is bemutatja legújabb kollekcióját a világsztárok kedvenc magyar divattervezõje, Sándor Szandra, aki ezúttal a magyar közönségnek mesélt eddigi sikereirõl és fantasztikus terveirõl.
- Olyan neves divattervezők mellett mutattad be a kollekciódat a New York Fashion Weeken szeptemberben, mint például Marc Jacobs vagy Michael Kors. Egy laikus is tudja, hogy ez hatalmas elismerés egy tervezőnek. Milyen érzés volt részt venni ezen az eseményen?
- Hatalmas megtiszteltetés volt számunkra, hogy bemutathattuk New Yorkban a 2019-es, Totem nevet viselő tavaszi-nyári kollekciónkat. A tervezésnél ránk jellemző módon, a Kelet és a Nyugat kultúrájának találkozásából merítettünk inspirációt. A darabokban megjelennek az ókori Egyiptom szimbólumrendszeréből is ismert jelképek, melyeket modern nyugati elemekkel kombináltunk. Rengetegen voltak kíváncsiak a kollekcióra, a prezentáció kiváló visszajelzéseket kapott mind a buyerek, mind a sajtó részéről. Nagyon erős kollekciónak tartották, és pár órával a kollekció bemutatása után rengeteg megkeresést kaptunk fotózásokra. Sokat dolgoztunk, de minden pillanat megérte. Egy újabb álmunk vált valóra, hogy újra megmutathattuk a magyar divatot és a márkánkat egy ilyen rangos eseményen.
- Az Instagram-oldalatokon folyamatosan beszámoltatok az eseményekről, szinte élőben lehetett követni a prezentációt, illetve az azt előkészítő folyamatot.
- Igen, ez valóban így volt. Szerettük volna megmutatni, hogy mi zajlik a színfalak mögött, hogyan zajlik például a modellek vagy a kiegészítők kiválasztása. Maximalista vagyok, nagyon fontos számomra, hogy minden részlet a helyén legyen.
- Nehéz volt az út idáig?
Nem tagadom, nem volt könnyű. Mint minden vállalkozásnak, nekünk is voltak nehéz időszakaink. Sokat köszönhetek a munkatársaimnak, a mellettem dolgozó csapatnak és befektetőnknek a GB & Partnersnek. Az általuk kezelt EXIM Növekedési Alap 2016. év végén fektetett a márkába. Azóta 60-ról 200-ra növeltük a nemzetközi viszonteladóink számát, és míg 2016-ban 18 000 darab ruhát értékesítettünk, addig ebben az évben ez a szám meghaladhatja a 100 000 darabot.
- Mit gondolsz, minek köszönhető ez az óriási fejlődés?
Kevesen tudják, de ezekhez az eredményekhez rengeteg ember munkája szükséges. Én pedig egytől egyig, mindenkinek nagyon hálás vagyok. A kreatív tehetség mögött valójában egy gépezet áll, aminek a működését folyamatosan optimalizálni kell. Nem elég a kiemelkedő design, legalább annyira fontos, hogy világszínvonalúan működtessük a vállalkozás minden rendszerét ahhoz, hogy a tervek megfelelő minőségben és időben elkészüljenek, a Társaság le tudja gyártani a rendkívüli ütemben növekvő rendeléseket és ezeket le tudja szállítani a világ 40 országába, összehangolva félszáz hazai és nemzetközi beszállítót és gyártót. Ennek a munkának elengedhetetlen része a megfelelő operatív és pénzügyi tervezés, teljes körű kontrolling rendszer kiépítése és bevezetése, valamint az eredmények folyamatos elemzése és visszacsatolása. Ennek a szemléletnek a kialakításában kiemelkedő szerepe van a már említett GB & Partnersnek, mint intézményi befektetőnek, akik aktívan részt vesznek a cég stratégiájának kialakításában és a menedzsmenttel és tulajdonostársakkal közösen további ambiciózus terveken dolgoznak.
- Ez volt az álmod? Ezeket a sikereket szeretted volna elérni divattervezőként?
- A tervezés számomra nem munka, hanem alkotás. Természetesen hazudnék, ha azt mondanám, nem tölt el boldogsággal, hogy a kollekcióim elnyerik az emberek tetszését, örömmel és magabiztosan viselik a ruháinkat, számomra ez a legfontosabb.
Az azonban valóban hihetetlen érzés, hogy mára a Nanushka márka Budapesten kívül a világ 150 városában van jelen. Arra pedig külön büszke vagyok, hogy mi vagyunk az első olyan magyar márka, ami a világ leghíresebb, legendás luxusáruházainak többségében már kapható, legyen szó a New York-i Ötödik Sugárúton található Bergdorf Goodman áruházról a londoni Selfridgesről vagy a legendás Liberty áruházról, illetve idén decembertől már a párizsi Le Bon Marche-ban is megtalálhatják majd a vásárlók a Nanushkát. Közel vagyunk ahhoz, hogy a Nanushka legyen az első magyar világmárka, a határ pedig a csillagos ég.
- New York, Párizs, London, és most Budapest. Milyen érzés ismét itthon, hazai közönségnek bemutatni a tavasz-nyári kollekciódat?
- Azt hiszem, mondanom sem kell, hogy az itthoni légkör mindig más. Büszkén és boldogan mutatom be a hazai közönségnek az új kollekciót. Budapestet nem lehet mással összehasonlítani, itt vagyunk otthon.
- Ezek után az embernek elképzelései sincsenek arról, hogy mik a további célok...
- Most az a legfontosabb, hogy a szédítő tempójú növekedésből fakadó kihívásoknak eleget tudjunk tenni, hogy felkészítsük a lassan 100 fős csapatunkat arra, hogy egy következő szintre lépjen a vállalkozásunk. Ezután a figyelmünk a külföldi saját bolthálózatunk kiépítésére irányul majd, New Yorkot, Londont, Los Angelest és más európai és ázsiai nagyvárosokat is vizsgálunk, mint potenciális célpontot a következő Nanushka üzleteknek. A 2018-ban közel 10 millió eurós árbevételű Nanushka öt év alatt szeretnénk, ha 100 millió eurós vállalkozássá fejlődne.
Eközben pedig bízunk abban, hogy Budapest és Magyarország nevét még többen megismerik a nemzetközi design- és divatiparban, és a régió kreatívipari fővárosa leszünk majd. Szeretnénk, ha a Made in Hungary címke egy globálisan elismert minőségi védjegy lenne. Ezzel megteremtve a lehetőséget más, hozzánk hasonló vállalkozások felnövéséhez. Ha Koppenhágának sikerült ez, nekünk is sikerülni fog.