kulcsár edina
Azzal a legtöbb, magára kicsit is adó utazó tisztában van, hogy nem szabad a vonat ablakán kihajolni, szemetet kidobálni, és a ki nem jelölt helyen rágyújtani. Van azonban néhány érdekes szabály ezeken kívül, amit érdemes a mûbõr ülésben izzadva is betartani.
Menetjegy-ellenőrzés:
A menetjegyet a jegyvizsgáló, a főkalauz és a menetjegy ellenőrzésére jogosító megbízólevéllel rendelkező más személy ellenőrizheti.
A jegyvizsgáló ismertető jegyei a következők:
A kalauzok nem kötelesek igazolniuk magukat, de az utas kérésére az utólagos azonosításhoz szükséges információkat (telepállomását, azonosító számát) meg kell adniuk, megbízólevelet fel kell mutatniuk. Ha kedvezményes jegyet vettünk, akkor mi kötelesek vagyunk átadni személyi- vagy diákigazolványunkat.
A „kallerek” főnöke a főkalauz, aki ellenőrzi a jegyvizsgálók munkavégzését és a menetokmányokat. Õ akár civil ruhában is lehet, szolgálati jelvénye a jól ismert vörös karszalag. A főkalauz a jegyvizsgáló feladatait is elláthatja, az utas kívánságára szolgálati megbízólevéllel igazolja magát.
A jegyeket a vasútállomások és megállóhelyek területén is ellenőrizhetik, így érdemes azok elhagyásáig magunknál tartani.
Nem tartózkodhat a zárt peron területén ill. a vonaton az, aki ruházatával vagy kézipoggyászával beszennyezi a járművet, az utasok ruházatát, vagy a kézipoggyászát. A konfrontációt kevésbé kedvelő jegyelvevő nem mindig szállítja le azt, aki ennek nem felel meg.
Magatartási szabályok:
Ha a vasútállomáson nincs utasperon vagy a vágány mindkét oldalán ki van építve, akkor a vasútállomás épülete felőli oldalon kell fel- és leszállni a vonatról.
Minden utas annyi ülőhelyet foglalhat le, ahány érvényes menetjegye van, tehát, ha nem szeretnénk, hogy mellénk üljenek, vegyünk két jegyet, és probléma megoldva. Így nyugodtan lehet szólni utastársunknak, ha az ülésre helyezett paprikás krumplitól nem férünk el.
A jogosulatlan többlethely-oglaláson túl nem szabad a vasúti kocsiban:
A kézipoggyászokra a következők a betartandók:
Ezen kívül, igaz csak másodosztályon, szállítható vonattal 2 métert nem meghaladó fenyőfa, díszcserje, facsemete, kéziszerszám.
Ha a jegyellenőr nem tesz semmit, és zavar a 2,5 méteres tuja, az utasok észrevételeit a vasúti társaság akár szóban, akár írásban fogadja. Igaz szóban csak magyarul. Írásban elfogadják az angolt és a németet is. 1-3 hónap mire válaszolnak panaszunkra, indoklással.
Kártérítés az utas sérülése vagy halála esetén:
A szabályok szerint utasnak az minősül, "aki a haláleset vagy sérülés időpontjában a vasútállomás területén utazási céllal tartózkodott, volt érvényes menetjegye, vagy nem volt, mert nem tudott venni az állomáson, mert nem volt jegypénztár, és a kalauz még nem ért oda hozzá".
Ha vasúti közlekedés közben, és önhibáján kívül veszítjük el egy szerettünk, vagy egy végtagunk, az előzetes kifizetés összege 21.000 EUR (jelenlegi árfolyamon 6,7 millió forint).
A kifizetés napján a Magyar Nemzeti Bank aktuális árfolyamán, forintban kapjuk meg a kárunk előlegét, amit nem kérhetnek vissza, kivéve, ha kiderül, hogy saját hibánkból vesztettünk végtagot.
Az előzetes kifizetés nem tekinthető a felelősség elismerésének a vasúttársaság részéről.