Marics Peti
Az ukrán hajóskapitány szerdán újra elõzetes letartóztatásba került és további részletek is kiderültek a tragédiáról.
Nagyjából ezerre tehető azoknak a képfájloknak a száma, amit Jurij C. törölt a telefonjáról. A Motorola típusú készüléket egyébként nem használta telefonálásra a baleset idején. A kapitányt tegnap egy hónapra előzetesbe helyezték.
Bilincsben, vezetőszáron vezették elő a Fővárosi Törvényszékre Jurij. C.-t, ahol többórás tanácskozás után döntöttek arról, hogy előzetesbe kerül, és még óvadék ellenében sem szabadulhat. A kapitány megtörten, kezében két szatyorral érkezett, sokat fogyott, láthatóan nagyon megviselték az elmúlt hetek eseményei.
Ügyében perdöntő lehet, hogy kivel és mit beszélt a baleset előtt és után a mobilján, ám a lefoglalt készüléke szerint nem hívott senkit, csupán a Viber alkalmazáson fellelhető mintegy ezer képet törölte ki gyorsan. Mindez azt feltételezi, hogy volt még legalább egy telefonja, mert miután letarolta a Hableányt, megkérdezte a mögötte haladó Viking Idun kapitányát, hogy mit lát a Viking Sigyn fara mögötti vízterületen. A szemtanúk szerint a balesetről a rémült utasok angolul tájékoztatták Jurij C.-t, ám ebből a kapitány egy szót sem értett. Végül gesztikulációkból szűrte le, hogy tragédia történhetett. Mindez azért fontos, mert a kapitány azt mondta: németül és angolul beszél, de ezek után az angoltudása erősen kérdéses.
A baleset után Jurij C. személyesen minden apró részletet közölt a kapitányok magyar főnökével. A tanúvallomásban az szerepel, hogy a Sigyn kapitánya látta, ahogy jobb oldalon elhalad mellette a körülbelül 6 kilométeres sebességgel haladó Hableány turistahajó. A Viking ekkor 1-2 kilométeres sebességgel haladt, hogy az utasok fényképezni tudják az Országházat. Ezek után hirtelen 14 kilométeres sebességre kapcsolt a kapitány, és pár perc alatt beérte a lassabban haladó kishajót.
"A budapesti idén már a második balesete volt a kapitánynak, áprilisban egy, az antwerpeni kikötőből kihajózó tanker oldalát tépte fel a Viking Idun. Ezen volt akkor másodkapitány Jurij C. Meggyanúsították, ám a nyomozás során mind az Idun kapitánya, mind Jurij C. tagadta, hogy a balesetkor ő vezette volna a hajót. Még az is elképzelhető, hogy a legalább 100 milliós kárral járó antwerpeni ütközés idején senki sem volt a kormányállásnál" – mondta Sógor Zsolt a Borsnak. Az ügyvéd a Panoráma Deck Kft. képviselőjeként cáfolta, hogy a Hableány alkalmatlan lett volna a hajózásra. Az Index azt írta: a turistahajón két matróznak kellett volna lennie a kapitányon kívül, és radar sem volt rajta.
"Nem is értem ezt a kijelentést. Akkor kell több matróznak jelen lennie, ha több mint 60 utassal közlekedik a hajó. Emellett pedig akkor, ha bármilyen rendezvény vagy búcsúztató zajlik rajta" – mondja az ügyvéd.