kulcsár edina
A hajó ukrán kapitánya a tanúvallomások alapján három rendkívül súlyos hibát követett el május 29-én este.
A Magyar Nemzet a dunai hajókatasztrófa vizsgálatakor felvett tanúkihallgatások jegyzőkönyvei alapján azt írja, hogy a Viking Sigyn ukrán kapitánya nemcsak az előzésre vonatkozó hajózási szabályokat, hanem a vízen való találkozás, illetve a hajóútvonalak keresztezésének szabályait is megsérthette. Ez azt jelenti, hogy a hajózási szabályzat három pontját is megsérthette Jurij C. a Hableány elsüllyesztése előtt. A szállodahajó külföldi utasai horrorisztikus jelenetekről számoltak be.
A hajózási szabályzat (hsz) szerint a találkozás vagy az előzés csak akkor engedhető meg, ha a hajóút szélessége – valamennyi helyi körülményt és más hajók mozgását is figyelembe véve – kétséget kizáróan elegendő az egyidejű áthaladáshoz, de az áradó Duna miatt nem volt elég hely egyszerre két hajónak a Margit híd alatt.
Az ukrán kapitány ehhez képest nemcsak a veszélyt, hanem az ütközést sem észlelte. Amerikai utasai kiabáltak neki, hogy elütött egy kisebb hajót. Még akkor sem tudta pontosan, hogy mi történt, amikor a mögötte érkező Viking Ingi vezetője rákérdezett nála. A lap szerint ez a hajó is áthajózott a Hableány, illetve utasai felett, ezért mondta a Hableányt üzemeltető cég ügyvédje, hogy vizsgálni kell a segítségnyújtás elmulasztását a Viking Ingi esetében is.
Szakértők szerint a Sigyn vezetőjének nemcsak a radaron, hanem szabad szemmel is látnia kellett a Hableányt, azt, hogy útvonaluk metszi egymást és tudnia kellett, hogy a Hableány a szabályzat szerint nem változtathat útirányán, neki pedig lassítania kellett volna.