tóth gabi
Az úszódaru az egyetlen szerkezet, amely az elsüllyedt hajót ki tudja emelni a vízbõl, ám elõször másik helyre vontatják vele a Hableányt.
Újabb áldozatokat találtak a dunai hajóbalesetnél mentést végző csapatok szerdán. Az egyik holttestet több mint 60 kilométerre találták meg a fővárostól, a másikat szerda délelőtt emelték ki, egy harmadik pedig délután emelkedett a folyó felszínére a Margit hídnál.
Időközben megérkezett a budapesti Népszigethez az 1980-ban épült Clark Ádám úszódaru is. Magyarországon ez az egyetlen olyan szerkezet, ami képes felhozni az 50 tonnás Hableányt a hullámsírból.
Pintér Sándor a nemzetbiztonsági bizottság ülése után azt mondta, nem a híd előtt emelik ki a Dunából a Hableányt. A roncsot először csak annyira emelnék meg, hogy – uszályokhoz kötve – a víz alatt olyan helyre vontassák, ahol a búvárok biztonságosan dolgozhatnak benne.
Bencsik Attila, a Magyar Hajózási Országos Szövetség alelnöke szerint több lehetőséget is meg kell fontolni a kiemelés kapcsán.
„Elméletben lehetséges, hogy a hajóroncsot olyan helyre vontatják, ahol alkalmasabb lenne kiemelni a vízből, illetve a búvárok könnyebben hozzáférnének. A Duna medre azonban nem sík terület, rengeteg benne a mélyedés, a különböző kiemelkedések. Előfordulhat, hogy a hajó vontatás közben kettétörik vagy további sérülések keletkeznek rajta" – mondta Bencsik, aki szerint feltehetően a hajó belsejében is vannak még holttestek, ezért kegyeleti okok miatt szintén kétséges, hogy elvontatják a víz alatt egy másik helyre. Hozzátette: a nyílászárók valószínűleg kitörhettek, vontatás közben pedig emiatt megsérülhetnek az ott lévő holttestek.
Mint kiderült, a Viking kapitánya, Jurij C. már biztos, hogy kifizeti a 15 millió forintos óvadékot. A kapitány egyébként találkozhatott a szeretteivel is, valamint kijelentette, hogy segíti a hatóságok munkáját – írja a Blikk. A Bors emlékeztet: áprilisban is ütközött a kapitány. Egy ugyancsak a Viking Cruisesnél dolgozó kollégája elmesélte: a Viking Idun nevű hajó akkor nekiment egy olajszállító tankernek. Az a luxushajó 171 emberrel a fedélzetén indult Antwerpenből Gentbe, amikor Jurij C. többszöri rádiófigyelmeztetés ellenére nekiütközött a tankerhajónak.