kulcsár edina
A központi felvételi egyik gyakorlófeladataként furcsa szövegértelmezést kellett megoldaniuk a diákoknak. A szülõk felháborodtak, a nyelvész szerint csak életszerû szlengrõl van szó.
Meglepő fotóra bukkant a %RIPOST% a Facebookon: egy felháborodott szülő tette közzé a nyolcadikos lánya egyik feladatát, amit a központi felvételi gyakorlásaként kaptak a diákok nyelvtanból. A feladat szövegértelmezést tartalmaz, a tanulóknak az egybefüggő mondatsort kellett tagmondatokra osztani, ami egy végzős általános iskolásnak- valljuk be - nem bonyolult művelet.
De amit többen is felháborítónak tartottak, az a feladat mintaszövege, ami nem köznyelvi beszéddel íródott. Idézünk a gyakorlatból:
mit dumázol csávókám
figyu láttá má ilyet
szuper-giga-medzsik tévé
- írja a nyolcadikosoknak készült próbafelvételi.
A szülők szerint "idióták" állították össze a feladatsort, és ez a nyelvi forma inkább döbbenetes, mintsem hogy oktató jellegű lenne.
A nyelvészek éppen az ellenkezőjét gondolják a feladatról és annak fontosságáról. Nádasdy Ádám például a szlengről azt állítja, hogy
a nyelv legkreatívabb, legjátékosabb formája,
hiszen a szleng használója mindig tudja, hogy valami helyett választja az adott kifejezést. Borbás Gabriella Dóra adjunktus is úgy véli, hogy bár a fiatalokat szokás megróni a szleng használatáért, miközben az igazság az, hogy tudnak más regiszterben, szóhasználatban is beszélni.
A Facebook-kommentelők közül is volt, aki úgy gondolta, hogy hasznos egy ilyen feladat a tizenévesek számára, hisz a mindennapokban sok hasonlóval találkozhatnak a diákok,
és jó, ha tudják, helyette milyen szavakat kell használni.
Tulajdonképpen a központi felvételi idei gyakorlófeladata ugyanolyan feladattípus, mint amikor hibás helyesírású szöveget kell javítani.