kulcsár edina
A vásárlók kezdenek elpártolni a "bio" feliratú termékektõl, mert drágának tartják. Ezért mit csinálnak a gyártók? Amerikában már átcímkézik õket...
Amerikában a tudatosan vásárló anyukák már kezdenek leszokni a bio vagy organikus termékekről, mert ahogy meglátják a feliratot, az jut eszükbe, hogy drágább, mint a többi. Ezért a termelők és a gyártók kezdik inkább "természetes" vagy más hasonló szóval illetni ezeket az árucikkeket.
Megkérdeztünk egy hazai termelőt és egy bioboltost, hogy tartanak-e ők is attól: előbb-utóbb nekik is át kell csomagolniuk az áruikat.
Nálunk nemcsak a drágaságot kötik hozzá a bióhoz, hanem azt is hiszik, hogy rosszabb minőségű: kicsi, göcsörtös, kukacos a biozöldség
- meséli Gonda Anna, a bioborokat készítő Anna Borház képviselője. Õk a pincéjük borait a MOM Park melletti biopiacon árusítják, ezért alaposan rálát a vásárlók szokásaira.
A borok esetében pont nincs szó arról, hogy a bio drágább lenne. Mégis arról vannak meggyőződve, hogy az készít bioborokat vagy más termékeket, akinek nincs pénze technológiára.
A kimért helyett inkább csomagolt árukkal foglalkozó bioboltos viszont másképp látja: szerinte ide még nem ért el az, hogy a bio szóhoz negatív dolgokat kapcsolnának a vásárlók.
Éppen hogy azt keresik - ahogyan én is -, hiszen csak így tudom, hogy tényleg ellenőrzött termékért adok ki több pénzt. Az, hogy természetes vagy natúr, még nem jelent semmit. A bio viszont egy minősítés, amit nehéz elnyerni és garantálja, hogy valóban egészséges az adott áru.
A bio élelmiszereknek tehát itthon sem tökéletes a renoméjuk: arról azonban még nincs szó, hogy elkezdenék őket átnevezgetni. Bár olyan borászról régóta tudunk, aki nem írja rá a boraira, hogy bio, pedig a kezdetektől az - valószínűleg ő is attól tart, hogy úgy inkább a hibákat keresnék a borában.