
Több százezer gép zúdul nyáron a magyar égre – elkerülhető a káosz?
Döbbenetes számok várhatók 2025 nyarán a magyar légi közlekedésben. A magyar légiforgalmi szolgáltató, a HungaroControl előrejelzései szerint idén a legmelegebb hónapokban rekordmennyiségű járat szeli majd át az ország égboltját, ami komoly kihívás elé állítja a léginavigációs szakembereket. A becslések szerint a hazai átrepülő forgalom 8–12 százalékkal, míg a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér terhelése 10–15 százalékkal nőhet a korábbi évhez képest. Magyarország, mint Európa átrepülő forgalmának egyik gócpontja különösen érintett ebben a folyamatban, de HungaroControl az elmúlt időszakban megpróbált felkészülni az előttük álló kihívásokra.
A szakértők szerint a nyári időszakban akár napi több mint 3000 járat is keresztülhaladhat hazánk légterén. Késések, torlódások, ideges utasok? Könnyen lehet, ha nincs profi légiforgalmi irányítás – de a magyar csapat azt ígéri: mindent megtett és megtesz azért, hogy a tavaly tapasztalt járatkésések csökkenjenek.

A cég már tavaly ősszel megkezdte a felkészülést. Növelték az irányítói létszámot, technológiai fejlesztéseket hajtottak végre, átalakították a légtér szerkezetét, hogy több repülőgép tudjon áthaladni rajta, de egyéb működésjavító intézkedéseket is foganatosítottak. Az egyik ilyen például a blokkalapú induláskezelés, ami annyit jelent, hogy nemcsak óránként, hanem 5-10 perces blokkokban határozza meg az induló járatok számát, így elkerülhetők a torlódások és a láncszerű késések. A motiváció világos: elébe menni a problémáknak, mielőtt azok bekövetkeznének.
Képzeld el: egy hirtelen vihar miatt több tíz járat tér le a tervezett útvonaláról, előzetes bejelentés nélkül. Ez nem fikció – ez megtörtént. A légiforgalmi irányítóknak ilyenkor másodperceik vannak arra, hogy újratervezzék az útvonalakat, biztosítva a forgalom folytonosságát és biztonságát. Az egyre változékonyabb időjárás, különösen nyáron, óriási problémát okoz a légi közlekedésben, mert a gyorsan kialakuló zivatarláncok miatt légtérkorlátozásokat kell bevezetni, amik miatt pedig járatkésések keletkezhetnek.
Ebből következik, hogy a meteorológiai előrejelzéseknek egyre fontosabb szerep jut a légiforgalom kezelésében, ezért a HungaroControl szoros együttműködést kötött hazánk repülésmeteorológiai szolgáltatójával, a HungaroMettel. Április közepétől egy meteorológus a helyszínen, vagyis az irányítói munkateremben segíti a légiforgalmi irányítók munkáját, hogy a beérkező időjárási adatokat megfelelően értelmezzék, és megalapozott, jó döntéseket hozzanak a légtérkorlátozások elrendelésekor. Magyarán: ne korlátozzanak túl, ne zárjanak le ok nélkül légteret, így elkerülhetők a felesleges járatkésések.

Technológiai fejlesztések tekintetében is lépést tartanak a kihívásokkal. A közelmúltban átadták a HungaroControl távoli toronyirányítási rendszerét, ami lehetővé teszi, hogy a szakembereink a távolból irányítsák a budapesti légikikötő forgalmát. Emellett a továbbfejlesztették a légiforgalmi irányító rendszert is, ami számos olyan funkciót tartalmaz, amely megkönnyíti és biztonságosabbá teszi a munkavégzést.
A hatékonyságnövelő intézkedések mellett a magyar léginavigációs szolgálató nemzetközi szinten is aktív és kezdeményező szereplője. Szoros együttműködést folytat az európai légi közlekedési hálózat menedzseléséért felelős Eurocontrollal, de tárgyalásokat folytat a szomszédos légiforgalmi irányító szolgálatok és a légitársaságok képviselőivel is. A cél: összehangolni a működést a járatkéséseket csökkentése érdekében. Ahhoz, hogy ilyen méretű forgalmat biztonságosan és zökkenőmentesen lehessen kezelni, szükség van határokon átívelő együttműködésre, mert ha minden iparági szereplő csak a saját dolgával foglalkozik, abból zűrzavar lesz.
Összegezve a korábban leírtakat: a várható nyári rekordforgalom próbára teszi a hazai légiforgalmi irányítást, de előrelátó tervezéssel és tudatos fejlesztésekkel a HungaroControl az elmúlt időszakban mindent megtett azért, hogy csökkenjenek a járatkéséseket, de a repülésbiztonság se sérüljön, és a szolgáltatási színvonal is megmaradjon a mostani, magas szinten.






