tóth gabi
Karácsony Gergely úgy fogalmazott, hogy előfordulhat, hogy költségvetési okok miatt el kell napolni a Lánchíd felújítását. Tarlós István szerint a helyzet annyira kritikus, hogy nem tűr további halasztást.
Tarlós István volt főpolgármester az ATV-ben elmondta, hogy Lánchídra 2018 óta engedélyezett kivitelezési tervek vannak. 2019-ben, nyár elején beérkeztek a tenderek, amelyek indokolatlanul magasak voltak Tarlós szerint, 35-36 milliárd forint értékben. Tarlós elmondta, hogy ők már 2018 óta gyakran vizsgáltatták felül a Lánchidat, a vége felé már egy hetente zajlottak ezek.
Még Tarlósék rendelték meg azt a szakvéleményt, amire Karácsonyék most hivatkoznak, ez december-november környékén készült el. Tudni akarták, hogy egyáltalán meddig várhatnak a felújítással- emlékezik vissza a volt főpolgármester.
Voltak viták arról, hogy lehet-e a Lánchíd gyalogos híd- szerinte nem lehet, mivel funkcionálisan nem alkalmas rá.
Azt is elmondta, hogy amíg a város hídjai egy 8 km-es belső szakaszon vannak, addig komoly kockázata van a Lánchíd kivonásának.
A szakvélemény nagyon komoly dolgokat foglal össze, például, hogy az acélszerkezetet hatékonysága csökkent, a láncok nem látják el a funkcióikat, és a csuklók sem működnek rendesen. A betonba rengeteg a kloridion, ettől korrodálódnak a vasszerkezetek- ehhez még hozzájön az, hogy a kereszttartókon öt darab hossztartó fekszik, és ezek gerincén nagyon jelentős a szelvénycsökkenés. Sőt, a szélső pályafelfüggesztésnél 80 százalékos rongálódást fedeztek fel az alpinisták.
Hat hónapon belül meg kell kezdeni a felújítást- ezt mondták tavaly ősszel. Egyrészt sokkal drágább lesz a felújítás, ha nem kezdik el időben, de Tarlós szerint félő, hogy hamarosan bekövetkezik az az állapot, hogy nem is lehet felújítani a Lánchidat. Egyszerűen olyan állapotba kerül a Lánchíd, hogy nem lehet felújítani, így megszűnhet a műemlék a volt főpolgármester szerint.
Tarlós nem érti, hogy a 6 hónap alatt, amiből 5 és fél eltelt, miért nem írták ki a hídra a tendert. Tarlós azt mondja, hogy ők hagytak rá pénzt: 23,7 milliárdot, 6 milliárdot szerzett a kormánytól ehhez.
A volt főpolgármester szerint a Lánchíd nem úgy balesetveszélyes, hogy életveszélyes, de az előfordulhat, hogy egy autó bezuhan egy kátyúba, és a mögötte levő belerohan. Azt nem írták le a szakvéleményben, hogy leszakadhat, de nagyon bizonytalan a helyzet.
Tarlós nem érti, hogy a pandémiára hivatkozva miért nem kezdték el a felújítást- aki azt mondja, hogy nincs meg erre a pénz, az vagy nem tud számolni, vagy nem ismerni a főváros pénzügyeit meglátása alapján.
Tarlós szerint az, hogy a körutat kerékpár-dominanciára hangolták át, a forgalom visszaállása után tragikomikus lesz. Budapest nem tud kerékpáros paradicsom lenni, szerinte kár, hogy a városvezetésben nincs műszaki beállítottságú ember.