tóth gabi
A szülők és a tanárok is nagyot szívnak... de azért sikerült! Le a kalappal előttük! Az elmúlt héten szinte belepusztult tanár, diák, szülő, de sikerült! Pár nap alatt átállt az egész ország a távoktatásra. Még két hét van a tavaszi szünetig, amit diák, tanár most jobban vár, mint eddig bármikor. Több mint egy hete távoktatásban folyik a tanítás több százezer család nappalijában. Hogy mennyire digitálisan? Tanára, diákja válogatja...
Tanterem lett a nappaliból és a gyerekszobából: egy pillanat alatt felborult sok százezer család élete! A gyerekek versengenek a család egyetlen laptopjáért, vagy kétségbeesetten kérnek segítséget, hogy a tabletről vagy a mobilról is be tudjanak jelentkezni a virtuális osztályterembe...
Eközben a szülők óriásit szívnak: a gyerekre vigyázni kell, enni kell adni, kell a jó wifi és elég kütyü, miközben munkába is kéne járni, ha még lehet...
– Nálunk mindenkinek van telefonja, de az élő bejelentkezés csak az egyetlen laptopunkon sikerült, amin ráadásul nekem is dolgoznom kéne otthonról – mondta Katalin, egy óbudai anyuka. – Úgyhogy most imádkozunk, hogy amíg nem tudunk még egy laptopot szerezni, a két gyereknek ne legyen egyszerre virtuális tanórája, és én is meg tudjam oldani a melót...
A szülők mellett a pedagógusok is heroikus küzdelmet folytatnak. Komolyan vették a feladatot: miután pénteken kiderült, hogy hétfőtől a világhálón kell folytatni a tanítást, már azon a hétvégén 80 ezren töltötték le a digitális tananyagokat a Kréta rendszerből.
A gyerekek most szokják, hogy otthonról követik a tanárok utasításait és még élvezik is, hogy nem szólnak rájuk a szülők a „kütyüzés” miatt. A virtuális tanteremben minden nap meg kell jelenni, és számonkérés is van.
Fotó: Ripost
Most minden tanár, iskola próbálkozik: sokan a Kréta rendszeren keresztül küldik a mindennapi feladatokat, más e-mailben, és a számonkérés is eltérő: népszerű a Skype, a beküldendő videó, a lefotózott vagy online feladatlap.
Az oktatás színvonala vegyes – derül ki a Ripost által megkérdezett szülők, tanárok, diákok válaszából. Van, aki csak feladja a tankönyvi leckét, és minden magyarázat nélkül kéri a tankönyv és a munkafüzet feladatainak elvégzését – ez a rossz példa. Sokan viszont „élőben” jelentkeznek be az iskolából, és van, aki a saját lakását alakította át digitális tanteremmé. Most minden gyerek a saját ütemében tud haladni, de nem szól rá a tanár arra, aki nem figyel...
A legnehezebb helyzetben az elsősök vannak, akiknek írni-olvasni kell megtanulniuk. Olyan online videók segítik a tanítók munkáját, amik a helyes kézmozdulatot is megmutatják, vagy az a program, ami a gépírást átteszi gyöngybetűs kézírássá, és még a nagybetűk helyét is lehet jelölni pirossal, mint a tankönyvben.
A testnevelés tanár dolga is könnyű, ha csak azt írja: menj ki a kertbe focizni apával.
A makói József Attila Gimnázium leleményes tanára vasalódeszkán oktatja az úszást, mutatja meg a mellúszás helyes tempóját. Sok szülő aggódva nézte, mikor törik össze alatta a deszka, de kiderült, hogy előzőleg megerősítette...
A nyelvtanárok dolga sem egyszerű, különösen, ha kicsik a tanítványok: a budapesti Nagy Alexandra a saját lakásában rendezett be digitális tantermet, ott játszik a kamera előtt a gyerekekkel. A lakás berendezési tárgyainak a nevét például úgy tanította meg, hogy a gyerekek saját webkamerájukon keresztül mutatták meg a többieknek a lakást, angolul kalauzolva társaikat, majd memóriajátékot játszottak: kinél volt piros a kanapé?
„Sokkal többet, háromszor annyit kell készülni egy-egy órára„ – meséli a tanárnő. „A szülőknek is új volt ez a helyzet, ezért az első hét után levelet írtam nekik a tapasztalatokról. Nem tudom úgy lekötni a gyerek figyelmét például, ha a kertből jelentkezik be, ahol ott az egész család, testvér, kutya, mindenki.”
Sok tantárgyból van interaktív feleletválasztós internetes teszt, ahol meg az okozott gondot, hogy a diákok véletlenül beleszerkesztettek, töröltek dolgokat, így a gyakorlat mutatta meg, hogy érdemes írásvédetté tenni a dolgozatokat. Sok tanár felajánlja a személyes videóhívást is gyakorlásra.
Mindenki azon van, hogy sikerüljön a távoktatás: ha valaki kidolgoz egy módszert, készít egy videót, megosztják egymással netes platformokon. Az idősebb tanítók között van, akinek a modern technika okoz gondot, őket fiatal kollégáik segítik.
Művészek az otthoni oktatásért Számtalan színművész dolgozik azért, hogy az otthoni irodalomtanulás élvezetesebbé váljon, verset mondanak, irodalmi műveket olvasnak fel. A Mávészek az otthoni oktatásért elnevezésű honlap a motto-suli.hu oldalon érhető el, ahol kitűnő művészek tolmácsolásában elevenedik meg az irodalom, így élvezetté válik a tanulás.
Alsós feladat
Az alábbi feladatot kapta környezetismeretből a 3. osztályos Nimród.
Sok felajánlás érkezik
Számos, digitális oktatással foglalkozó, egyébként fizetős vállalkozás biztosított ingyenes tananyagokat ebben a rendkívüli helyzetben. Tegnap például a Servergarden 10 ingyenes csomagot ajánlott fel iskolák számára, hogy hozzájárulhasson a kialakult helyzet informatikai támogatásához. Így csupán pár kattintás kell ahhoz,hogy egy használatra kész, rugalmas megoldás birtokába kerüljön az az iskola, aki regisztrál.
A közmédia is segíti az otthon tanuló diákok és a tanárok munkáját. Március 16. óta minden hétköznap reggel 8-tól 11 óráig a felső tagozatosoknak sugároz műsorokat magyar nyelv és irodalom, történelem, biológia, matematika, művészetek és informatika témakörben, 11-től 12-ig nyelvleckéket sugároznak, 12 órától pedig a középiskolások következnek. A tanítási műsorok visszanézhetők a www.mediaklikk.hu/digitalisoktatas oldalon is.
KISOKOS SZÜLŐKNEK
- Nagyon fontos, hogy a gyereknek legyen napirendje, amiben fix helye van a tanulásnak.
- Minél ingerszegényebb a környezet, annál könnyebb a tanulás: lehetőleg olyan szobában tanuljon a gyerek, ahol semmi nem zavarja.
- Nem a szülőnek kell tanulnia! Ha elvégzi a gyerek helyett a feladatokat vagy feleléskor súg neki, megfosztja őt a tanulástól. Legjobb, ha feleléskor, tanuláskor magára hagyja és csak azután ellenőrzi.
- Jó móka a közös munka is, de az inkább legyen egy-egy videó, szemléltető anyag elkészítése, technikai segítség.
- Ahhoz, hogy le tudják osztályozni a gyereket, rendesen követnie kell az adminisztrációs előírásokat, erre érdemes külön figyelni.
Ládiné Szabó Tünde pedagógus távoktatásban tanítja a 4. E osztály tanulóit az egri Eszterházy Károly Egyetem Gyakorló Általános, Közép-, Alapfokú Művészeti Iskola és Pedagógiai Intézetében.
Kelemen Péter otthonról követi tanára, Ládiné Szabó Tünde óráját.