tóth gabi
Pár száz méteren belül tucatnyi roncsautót találni a belvárosi Rottenbiller utcában Budapesten. Van olyan kocsi, amelyet totálkárosra törtek, de olyan is van, amelynek csak szimplán lejárt a műszaki vizsgája, már több, mint egy éve. Az utcában nincs parkolási díj, ez vonzza a roncsok tulajait.
A főváros összes kerületében találni roncsautókat, ám az egyik VII. kerületi forgalmas utcában alig 4-500 méteres séta alatt találni annyi kohószökevényt, mint máshol egy teljes kerületben.
„A Rottenbillerben mindig is sorakoztak a roncsautók, csak néhány évenként kicserélődnek. Mintha egy egész kerület hordaná ide a levetett, megunt, rommá tört csotrogányait, hogy itt parkoltassák őket, amíg maguktól elfogynak, vagy eltűnnek” – fakadt ki lapunknak Károly, aki a Rottenbiller utcában lakik.
A VII. kerület ezen pontján nem kell fizetni a parkolásért. A kerület ezen részén parkolóautomaták sincsenek, ahogy a parkolóőrök is elkerülik ezt a szakaszt. Így nem csoda, hogy ottjártunkkor, szeptember 2-án alig pár száz méteres séta alatt 9 roncs autót is találtunk, többnek ráadásul már a műszaki vizsgája is réges-régen lejárt.
A gondosan karbantartott és takarított kocsik közé szépen beékelődtek a poros, leengedett kerekű, sokszor összetört autók, sőt tovább sétálva, a Damjanich utcában is álltak romhalmazkocsik.
Sétánk közben lényegében minden negyedik autónál árulkodó jel volt az ujjnyi vastag porlerakódás, a lapos gumik és a hiányos karosszéria. A taxinak használt Volkswagen furgontól, a néhány éve még drága luxusautónak számító Mercedesig, a már igencsak hiányos állapotú Trabantokig minden van, amit egy fanatikus csak kívánhatna magának.
Egy-egy ott hagyott autóról több helyre is tehetünk bejelentést, hogy foglalkozzanak vele. Érdemes a kerületi önkormányzat ügyfélszolgálatát tárcsázni, de az is megoldás, ha a Fővárosi Önkormányzati Rendészeti Igazgatóságot (FÖRI) keressük fel a problémával.
Mint megtudtuk, a bejelentés után 30 napon belül helyszíni szemlét tartanak, ekkor dől el, hogy fővárosi, vagy kerületi hatáskörhöz tartozik a roncs elszállítása, ha ez a megoldás a rendszám hiánya, vagy a lejárt műszaki miatt.
„Ha szükséges, a szemle után felhívást teszünk a kocsira. Attól kezdve a tulajnak 10 napja van, hogy elvigye a roncsot, különben mi szállítjuk el egy telephelyre. A szállítás után megpróbáljuk értesíteni a tulajdonost, és a rendőrségnek is szólunk” – közölte a Ripost-tal a hatóság sajtószolgálata. Ha a FÖRI viszi el a kocsit, akkor az elszállított autót 6 hónapig tárolják a kijelölt telephelyen. Ha a tulaj addig sem jelentkezik érte, akkor árverésen próbálják értékesíteni, vagy bezúzzák. De az elszállítás és tárolás költségeit mindenképpen kiszámlázzák a tulajnak.
Több százezerbe is kerülhet otthagyni a kocsit
Több oka is lehet, hogy egy lepukkant kocsit hátrahagynak, de a leggyakoribb az, hogy balesetben válik használhatatlanná a jármű. Sokan ilyenkor megijednek a trélerezés költségétől. hiszen egy alig 20 kilométeres szállítás Budapesten akár 30 ezer forintba is kerülhet. Viszont ha bejelentés miatt viszik el a kocsit, az még többe kerülhet, így nem árt fontolóra venni a hirtelen „baráti árrá” változó trélerezési költséget… Ugyanis ha a hatóság viszi el a kocsit, akkor az elszállítás 20 ezer forintos költsége mellett naponta további 1200 forintot kell kicsengetni a telephelyen tárolásért, ami a 6 hónapos tárolási limitet számolva túllépheti a 200 ezer forintot is.