tóth gabi
Korszerűbb és még gyorsabb lett Magyarországon a légimentés, annak a 9 új helikopternek köszönhetően, amiket január elején állítottak szolgálatba. Ezekkel már az éjszakai mentés is lehetséges. Ráadásul több százezer fővel többet érnek el a mentőhelikopterek, mivel Szekszárdon megépülhet a 8. bázis.
15 perc: ennyin múlik egy ember élete, ez az a nemzetközileg elfogadott idő, amin belül például egy újraélesztésnél jó túlélési esélyei vannak a betegnek. A mentőautókkal országosan már nagyjából sikerült biztosítani ezt a lefedettséget, de a légimentés eddig nem mindenhol tudta ezt a 15 percet biztosítani. Pedig szerepük rendkívül fontos: átlagosan 2500-2700 légimentést végeznek évente, vagyis naponta átlagban 7-8 alkalommal száll föl mentőhelikopter.
Korszerűbbek lettek a gépek
2020 januárjától átszerveződik és korszerűsödik is: a Készenléti Rendőrség feladata lett a technikai feltételek biztosítása, vagyis ők üzemeltetik a gépeket, miközben a mentőhelikopterek riasztása továbbra is a Mentőszolgálat feladata marad. Szintén januártól végre használatba lehetett venni azt a 9, magyar tulajdonú mentőhelikoptert, amelyet még 2019 márciusában vásárolt a kormányzat. Ezek a gépek többet tudnak, mint a korábban használt, bérelt EC 135 típusú gépek. Van bennük robotpilóta, időjárásradar, kompatibilis a kabinkialakítás. Az eddig használt mentőhelikopterek egészségügyi felszereléséhez képest modernebb eszközöket, berendezéseket is tartalmaznak, és éjjellátó képességüknek köszönhetően Magyarország történetében először éjszaka is lehet majd légimentést végezni. Ráadásul az eddigi külföldről, Ausztriából történő évi két milliárdos bérlés helyett az új mentőhelikopterek magyar tulajdonban lesznek.
Épülhet a nyolcadik légibázis
Nemcsak a gépek korszerűsödnek, hanem térképre kerül a nyolcadik légibázis is Magyarországon. Mint kiderült, hogy a légimentés repüléshez fűződő feladatait átvevő Készenléti Rendőrség még októberben jelezte szándékát, hogy megépítik a már 2007 óta tervezett szekszárdi leszállót és a hangárt. Ehhez a legutóbbi megyei közgyűlésen hozzá is járultak.
Jó esély nyílik a bűvös 15 percre
A gépek közel 300 km/órás sebességgel repülnek, így a bázistól 40-50 kilométerre lévő esetekhez 10-15 perc alatt odaérnek.
Az új szekszárdi bázissal nő a 15 percen belül elérhető terület, valamint az elérhető lakosság száma: a riasztástól számított 15 percen belül elérhető terület mérete mintegy 2200 négyzetkilométerrel nagyobb lesz, a légi mentéssel elérhető lakosság száma pedig több mint 173 ezer fővel emelkedik, a Duna-Tisza közén lévő „fehér folt” is könnyebben elérhetővé válik.
A legsúlyosabb esetekhez érkeznek a légimentők Tavaly november 20-án egy sürgős, a Pilisben történt balesetet követően a mentőhelikopter közvetlenül a Heim Pál Gyermekkórház sürgősségije előtt landolt, az Üllői utat kellett lezárni ehhez. A gyermek sajnos nem élte túl a szerencsétlen balesetet, de ez nem a légimentésen, hanem a súlyos sérülésein múlott. A légimentés ugyanis a legsúlyosabb esetekben érkezik: akkor száll fel mentőhelikopter, ha például súlyosan égett sérültet kell távoli kórházba vinni, vagy ha autóval megközelíthetetlen a helyszín, esetleg több súlyos sérült is van, vagy netán egy repülő balesetezik... A légimentők tehát az igazán kritikus balesetekhez vonulnak ki – gyakori ilyen eset a súlyos sérülés, a szívinfarktus, a stroke -, ráadásul sok gyereket látnak el, ami érzelmileg igen megterhelő...